Skip to content

Miljardenverlies voor Just Eat Takeaway door afschrijvingen

Updated on:
Business
Nieuws
Afbeelding premium

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway sluit 2022 met een verlies van € 5,7 miljard. De operationele winst voor afschrijvingen is wel positief (€ 19 miljoen) tegenover een min van € 350 miljoen in 2021. In 2022 werd de focus van groei verschoven naar winstgevendheid.

Het miljardenverlies is afkomstig uit de aankoop van het Amerikaanse Grubhub. Door hogere rentes en macro-economische klappen kost de Amerikaanse tak het bedrijf bakken met geld. Op die aankoop werd halverwege vorig jaar al € 3 miljard afgeschreven. Just Eat Takeaway kocht Grubhub in 2021 maar sinds begin 2022 staat het bedrijf in de etalage. Daarbovenop komt ook nog het boekverlies op de verkoop van dochter iFood.

‘Op koers’

Zonder de verliezen door de overnames zou het resultaat alsnog € 792 miljoen in de min staan. Vorig jaar draaide het bedrijf een verlies van € 990 miljoen. CEO Jitse Groen ziet dat als een positieve ontwikkeling: “Door onze focus te verschuiven naar winstgevendheid hebben wij dit jaar onze financiële prestatie weten te verbeteren. Voor 2023 verwachten we een verdere verbetering van het aangepaste bedrijfsresultaat (ebtida, resultaat voor belasting, rente, afschrijvingen en afboekingen) en de ambitie om een winstgevende maaltijdbezorger te worden ligt op koers.”

Hogere bestelwaarde per bestelling

Toch doet Just Eat Takeaway het goed. De omzet groeide met 3%, al daalde het aantal bestellingen met 13%. Door de bezorg- en tariefkosten te verhogen blijft de omzet op pijl. De gemiddelde bestelwaarde per order steeg met € 2,73 tot bijna € 29. Ook kan het bedrijf de groei door de coronapandemie aardig vasthouden, het platform heeft 90 miljoen actieve consumenten op hun platform. In 2021 was dat nog 99 miljoen (-9%).

Omzet stijgt

De omzet is Noord-Amerika, Noord-Europa, het Verenigd Koninkrijk en Ierland groeide tussen de 3% en 9%. Alleen in Zuid-Europa nam de omzet met 3% af ten opzichte van vorig jaar. De Noord-Europese markt is goed voor 29% van de totale orders van het bedrijf, met Duitsland als grootste markt. In 2022 trok Just Eat de stekker uit de operaties in Noorwege. Ook in Zuid-Europa besloot het bedrijf zich terug te trekken uit Portugal en Roemenië.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur