Skip to content

Chinese markt kindervoeding extra op de kop

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP

Foto: ANP

Het coronavirus in China heeft niet alleen gezorgd voor meer onlineverkopen en minder verkopen van voeding in fysieke winkels, de markt voor kindervoeding ervaart daarbij nog een verandering: de invoer van kindervoeding in postpakketten is vrijwel stil komen te liggen, melden Chinese media.

Hoe deze verandering per saldo uitpakt voor de aanbieders van kindervoeding, is nog moeilijk te zeggen. De online winkels van FrieslandCampina op internetplatforms als JD.com en Tmall verkopen de laatste weken 50% meer product, zo vertelt Yang Guochai, senior vice-president bij FrieslandCampina China tegen publicatie Yicai Global. Ook Danone-dochter Nutricia verkoopt flink meer product online.

Meer kindervoeding invliegen

De vraag voor de aanbieders van babyvoeding is wel hoe ze de bevoorrading van hun pakhuizen op orde houden. Hein Schumacher, CEO van FrieslandCampina, zei vorige week dat buitenlandse zuivelbedrijven gemiddeld dertig tot veertig dagen voorraad hebben in China, maar het gangbare containervervoer stagneert. Het is dus zoeken naar noodoplossingen. Danone denkt eraan om meer kindervoeding in te vliegen. Dat is echter ook een dure oplossing.

Voorkeur voor buitenlandse kindervoeding

Chinese consumenten blijven ondanks alles wel een voorkeur houden voor buitenlandse kindervoeding. Volgens een recent onderzoek door de South China Morning Post, vertrouwen de Chinese consumenten de eigen kindervoeding en kwaliteitscontrole nog steeds niet helemaal. Wie kan, koopt importproduct. Het is al wel twaalf jaar geleden dat er een groot melamine-schandaal heerste in China, maar er is nog steeds alertheid. Vorig jaar werd dit weer aangejaagd door een schandaal met vaccins voor baby‘s. Het bleek dat twee grote laboratoria samen 900.000 doses DTP-vaccin hadden verspreid die naar achteraf bleek niet werkzaam waren. Hervaccinatie was dus nodig.

Alles voor de geloofwaardigheid en veiligheid van kindervoeding

Buitenlandse aanbieders doen er ondertussen van alles aan om hun product zo betrouwbaar mogelijk te houden. FrieslandCampina introduceerde daarom vorig najaar al een nieuwe controle-app voor bezorgde Chinese moeders: TrackEasy. Met een code op en in het blik kindervoeding kan direct de herkomst van het product worden gecheckt. Komt het uit Nederland, of is het misschien een nep-product? Want daar heeft de Chinese markt ook veel last van.

Danone en het Chinese Feihe doen overigens hetzelfde. Alles voor de geloofwaardigheid en veiligheid van kindervoeding. En, corona of niet, kindervoeding blijft nodig. Wel blijft het aantal geboorten in China sterk dalen, merkte Schumacher vorige week op. Daar brengt het einde van de 1-kind politiek nog geen verandering in.

Snel delen

Afbeelding
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur