Een geanimeerd karakter wordt getoond boven de groenten en ‘kijkt’ mee welke producten worden gekozen. Foto: Supreme Nudge
Nudging met behulp van een geanimeerd karakter blijkt een positief effect te hebben op de verkoop van groenten.
Dat is aangetoond in het onderzoeksproject Supreme Nudge. In verschillende onderzoeken is getest wat het effect is van een geanimeerd karakter boven het groenteschap. Het karakter wordt getoond boven de groenten en ‘kijkt’ mee welke producten worden gekozen. Wanneer een consument een gezond product kiest, krijgt deze positieve feedback in de vorm van een glimlach en een opgestoken duim. Wanneer een consument niet kiest voor een ‘nudge’ product, keert de animatie terug naar een neutrale staat.
17% meer groenten verkocht
Uit het onderzoek blijkt dat een stimulerende nudge een positief effect heeft op de verkoop van groenten. In twee supermarkten is drie weken lang een scherm met het karakter geplaatst om te onderzoeken of de aankoop van groenten gestimuleerd wordt. Hieruit blijkt dat met de nudge er 17% meer groenten zijn gekocht in vergelijking met een test zonder nudging.
Consumenten merken niks van nudge
Ook de consumentenervaring lijdt niet onder de animatie. De deelnemers ervaarden de nudge als uitnodigend en aantrekkelijk en voor een klein deel betuttelend of geleid. In een supermarktsetting waardeerde de consument het groenteschap niet meer of minder tijdens het nudge-experiment.
Meer onderzoek nodig
De onderzoekers geven wel aan dat er meer onderzoek nodig is naar het inzetten van deze vorm van nudging, met name in een langdurige setting. Uit een studie van Amsterdam UMC blijkt dat het aanbieden van gezonde producten op een prominente plek op de langere termijn niet leidt tot meer aankopen.