Anton Unger (CEO) and Christoffer Connée (Sales) van Klimato - Foto: Klimato
De Noorse start-up Klimato haalt een investering van € 4,2 miljoen binnen om de internationale uitbreiding te versnellen. Het techbedrijf brengt de broeikasgasuitstoot van voedingswaren in kaart.
De start-up heeft een platform ontwikkeld waarmee restaurants en foodservicebedrijven de uitstoot van hun gerechten kunnen berekenen en communiceren naar hun klanten. De inzichten die Klimato geeft kunnen volgens het bedrijf ook gebruikt worden door producenten om gericht uitstoot te reduceren. Met de investering van Global Cleantech Capital en Almi Invest Greentech wil de start-up de marktpositie versterken en de technologie verbeteren. Ook moet de internationale uitbreiding versneld worden. Op dit moment is het bedrijf actief in elf landen.
Grote klanten
Sinds twee maanden is het bedrijf ook actief in Nederland en geeft de restaurantketen Poké Perfect inzicht in uitstoot. Het Zweedse bedrijf heeft ook grote namen aan zich weten te verbinden zoals Sodexo, Hilton hotels en fastfoodrestaurant KFC. Ook Unilever’s vegan kaasmerk Violife maakt gebruik van de diensten van Klimato. Naar eigen zeggen leverden de data van Klimato hun klanten een gemiddelde CO2-besparing van 23% per gerecht op.
Klimato is opgericht in 2018 met de missie om consumenten en voedselproducenten ‘actionable’ inzichten te geven.