Foto: Canva
In dit artikel
Iedereen kent de marketingtrucjes, en toch trappen we er met zân allen in.
230 milieulabels in EU
Terecht pakt de Europese Commissie deze vorm van greenwashing aan. Wat op de verpakking staat, moet er in zitten. Dat is al een tijdje zo. Straks moet ook de claim kloppen. Brussel wil dat deze milieuclaims voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en ook onafhankelijke zijn gecheckt. Eurocommissaris Virginijus SinkeviÄius voor Milieu, Oceanen en Visserij schat dat meer dan de helft van de milieu-informatie op labels misleidend, vaag of ongegrond is. Het gaat niet alleen om voeding, maar ook om kleding en cosmetica. De Europese Unie kent 230 milieulabels.Een gelijk speelveld scheppen
Brussel wil met de hardere aanpak de consument beschermen, en tegelijkertijd ook een gelijk speelveld scheppen. Dit is overigens nog niet zo eenvoudig. De lidstaten moeten het met elkaar eens worden om welke claims het gaat, welke termen het betreft, wat de criteria zijn en hoe hierop wordt gehandhaafd. We zijn dan al snel een jaartje of wat verder.Over het aantal keurmerken woedt overigens een andere discussieOverigens geldt deze reprimande niet voor keurmerken. Deze keurmerken zijn al aan een streng regime onderworpen. Over het aantal keurmerken woedt overigens een andere discussie. De consument ziet daar door de bomen het bos al niet meer. Stichting Milieu Centraal ontwikkelde een Keurmerkenwijzer om consumenten te helpen voeding op waarde te schatten. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst