Skip to content

Greenwashing van milieuclaims

Niet zelden zijn deze milieuclaims inhoudsloos, en dus misleidend.

Updated on:
Commentaar
Sustainable food
Greenwashing van milieuclaims premium

Foto: Canva

Iedereen kent de marketingtrucjes, en toch trappen we er met z’n allen in.

We willen allemaal een betere wereld, en dus spreken termen als circulair, recyclebaar, duurzaam of CO2-neutraal op de verpakking ons aan. Niet zelden zijn deze claims inhoudsloos, en dus misleidend. Je kunt dit wel aan marketeers overlaten.

230 milieulabels in EU

Terecht pakt de Europese Commissie deze vorm van greenwashing aan. Wat op de verpakking staat, moet er in zitten. Dat is al een tijdje zo. Straks moet ook de claim kloppen. Brussel wil dat deze milieuclaims voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en ook onafhankelijke zijn gecheckt. Eurocommissaris Virginijus Sinkevičius voor Milieu, Oceanen en Visserij schat dat meer dan de helft van de milieu-informatie op labels misleidend, vaag of ongegrond is. Het gaat niet alleen om voeding, maar ook om kleding en cosmetica. De Europese Unie kent 230 milieulabels.

Een gelijk speelveld scheppen

Brussel wil met de hardere aanpak de consument beschermen, en tegelijkertijd ook een gelijk speelveld scheppen. Dit is overigens nog niet zo eenvoudig. De lidstaten moeten het met elkaar eens worden om welke claims het gaat, welke termen het betreft, wat de criteria zijn en hoe hierop wordt gehandhaafd. We zijn dan al snel een jaartje of wat verder.
Over het aantal keurmerken woedt overigens een andere discussie
Overigens geldt deze reprimande niet voor keurmerken. Deze keurmerken zijn al aan een streng regime onderworpen. Over het aantal keurmerken woedt overigens een andere discussie. De consument ziet daar door de bomen het bos al niet meer. Stichting Milieu Centraal ontwikkelde een Keurmerkenwijzer om consumenten te helpen voeding op waarde te schatten. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur