Foto: ANP
In dit artikel
FrieslandCampina mag ongehinderd reclame blijven maken met haar PlanetProof-zuivel.
Dit heeft de Reclame Code Commissie onlangs beslist in een zaak in hoger beroep van de Stichting Even Geen Vlees. Punt is namelijk dat FrieslandCampina niet zegt dat haar PlanetProof-zuivel al volledig klimaatneutraal is of al helemaal voldoet aan bijvoorbeeld de doelen van Parijs.
FrieslandCampina misleidt consument niet
In het Planet Proof-logo dat FrieslandCampina op gezag van de Stichting Milieukeur (SMK) mag voeren, staat namelijk duidelijk de toevoeging ‘on the way to’. Er wordt aan gewerkt om PlanetProof te worden. FrieslandCampina doet dus niet aan ‘greenwashing’ en misleidt de consument ook niet, stelt de commissie.
Jumbo
Op vergelijkbare gronden ging eerder een klacht tegen Jumbo ten gronde. Jumbo stelde eind 2018 dat het duurzamer wordt met onder meer de introductie van Beter Leven- en PlanetProof-zuivel in het schap. Ook deze claim is volgens de commissie niet ongeoorloofd of onjuist.