De grootste bereidheid bij de consument ligt bij het kopen van lokaal geteelde groenten en fruit in het seizoen (77%) en het kopen van verse groenten en fruit in plaats van diepgevroren opties (80%). Foto: ANP
In dit artikel
De Nederlandse consument is nauwelijks bereid om drastisch minder zuivel en eieren te consumeren, blijkt uit het rapport âHoe circulair zijn Nederlandse consumenten?â van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Helft van consumenten staat open voor bio
Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan overwegend biologische producten te willen kopen. 55% geeft aan biologische vlees-, vis- en zuivelproducten te willen kopen in plaats van gangbare. De bereidheid bij biologische groenten en fruit ligt nog iets hoger met 57%. In het rapport kijken de onderzoekers naar de bereidheid en gedrag van de consument met betrekking tot het behalen van het streven van de overheid om in 2050 een volledig circulaire economie te hebben in Nederland. Hiervoor is het belangrijk dat Nederlanders duurzamer gaan consumeren, niet alleen met betrekking tot voeding maar ook kleding, energie en het delen van goederen. De onderzoekers vroegen aan 2.500 Nederlanders in welke mate zij open staan voor het veranderen van consumeren, ervan uitgaande dat producten makkelijker verkrijgbaar en niet duurder zijn. In het rapport geven de onderzoekers drie beleidsvoorstellen om de consumptie te verduurzamen.Consumentenbereidheid en milieuwinst
De onderzoekers zijn op zoek gegaan naar de âsweet spotâ van consumentenbereidheid en grote milieuwinst. Hoewel het drastisch verminderen van de vleesconsumptie grote milieuwinst oplevert, is de consumentenbereidheid dus vrij laag. De bereidheid van consumenten om lokaal geteelde groenten en fruit te kopen ligt hoog, maar de milieuwinst is kleiner.Stevig beleid nodig
Om de consumptie van vlees en zuivel te minderen is volgens onderzoeker Julia Koch een stevig beleid nodig: âHet verhogen van de betaalbaarheid en gemak is niet genoeg om het consumentengedrag te veranderen. Het beleid heeft een lange adem nodig en moet zich richten op het ondersteunen van het veranderen van de sociale norm.âMonitor Duurzaam Leven
In het onderzoek is alleen gevraagd naar de bereidheid om gedrag te veranderen en het gedrag naar eigen zeggen. In een vervolgstudie zal worden gekeken naar motivaties en barrières om gedrag te veranderen. Milieu Centraal gaat tweejaarlijks aan de hand van het rapport onderzoek doen naar de verschuiving van circulaire consumptie in de âMonitor Duurzaam levenâ.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp