Consumenten verschillen in hun opvattingen over eten en boodschappen doen. Toch is er een rode draad uit op te maken. - Foto: Canva/Nodar Chernishev
In dit artikel
Met consumenten praten over eten en boodschappen is leuk en leerzaam. Het gros doet meestal een of twee keer in de week boodschappen. Veel klanten kijken naar de aanbiedingen, maar hebben toch vooral hun vaste producten.
Ook laat men zich door folders leiden. Veel mensen kijken naar prijs, kwaliteit, bereidingsgemak en houdbaarheidsdatums. Betaalbaarheid staat bovenaan. Iemand zei: âIk vind het een hele kostenpost elke maand. Dan kijk ik niet naar duurzaamheid bij het boodschappen.â
âNiet mijn probleemâ
Klanten over het effect van de prijs op het boereninkomen: de een geeft er niets om, terwijl een ander zegt van wel. Weer een ander zegt: âIk denk erover na, maar vind niet dat ik als consument dat probleem moet oplossen. Als enige kan ik dat niet. Iets maakt dat de boer minder krijgt, terwijl mijn prijs gelijk blijft. Het is dus niet mijn probleem. Hier moet een structurelere oplossing voor komen.â Men let op hoe het product er uitziet.
Van streekproducten hebben klanten het idee dat het verser is. Uiteraard is de smaak ook belangrijk. âHet moet wel goed zijn. Dan wil ik er ook voor betalenâ, zo is de redenatie. Weer anderen zeggen: âDaar gaat het mij niet om. Ik ben alleenstaand en mij gaat het om de hoeveelheid en dat de porties niet te groot zijn.â
Wel steekwoorden, geen hele zinnen
Over het product communiceren, moet snel en eenvoudig gaan. Zo wil men op een bord in de winkel wel steekwoorden lezen, maar geen volzinnen. Mensen hebben geen tijd om te lezen in de winkel. De verpakking moet uitnodigend en transparant zijn, maar het etiket mag niet te groot zijn, want dan denken sommigen dat er iets te verbergen valt.
Kortom, consumenten verschillen in hun opvattingen over eten en boodschappen doen. Toch is er een rode draad uit op te maken. Betaalbaarheid, uiterlijk van het product en de verpakking zijn belangrijk. Smaak vinden consumenten ook belangrijk, maar dat kunnen ze niet zien aan het product in de winkel. En voor een deel van de consumenten zijn het verhaal en de beleving bij het product belangrijk.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij