Albert Heijn introduceert eerlijke koffieprijzen in drie AH To Go-locaties. - Foto: Albert Heijn
In dit artikel
Albert Heijn gaat experimenteren met true pricing en wil gecertificeerd worden met het duurzaamheidskeurmerk B-corp. Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag van de supermarktketen.
Consumentengedrag ten opzichte true pricing
Tijdens de presentatie van het duurzaamheidsverslag vertelt CEO van Albert Heijn Marit van Egmond over de pilot: âWe willen vooral zien hoe de consument reageert op true pricing en of het gedrag verandert. We kiezen bewust voor deze locaties omdat we graag willen zien wat het bij ons eigen personeel doet en er in Wageningen en Groningen veel interesse is voor eerlijke prijzen, voornamelijk vanuit studenten.â Hoelang het experiment duurt is nog niet bekend, maar als het aanslaat lijkt het niet onmogelijk dat het zich verder uitbreidt binnen de AH-filialen en wellicht naar andere producten.Lees ook: Steeds meer beweging in true pricing in Nederland
AH gaat voor B-corp
Verder is AH bezig met het verwerven van een B-corp-status. De supermarkt is daarmee de eerste retailer die bekendmaakt bezig te zijn met het certificeringsproces van duurzaamheidskeurmerk B-corp. Dit is een bedrijfscertificering die kijkt naar de milieu- en sociale impact van het bedrijf. Om je bedrijf B-corp te mogen noemen moet het minimaal 80 punten behalen, uit een maximum van 200, op gebied van governance, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Van Egmond: âB-corp is volgens ons de meest ambitieuze duurzaamheidscertificering die er op dit moment is. We vinden het daarom een mooie uitdaging om ons hier aan te committeren. Het is voor ons een enorme validatie en erkenning van de stappen die wij de afgelopen jaren hebben genomen als we gecertificeerd worden, waar we natuurlijk vanuit gaan.âLees ook: Duurzaamheidscertificering: steeds belangrijker, maar vrijblijvend
De certificering gaat volgens CEO Marit van Egmond geen effect hebben op het assortiment van de winkels, maar âzeg nooit, nooitâ. Van Egmond hoopt dit jaar B-corp gecertificeerd te zijn.Duurzaamheidsverslag: grote en kleine stappen
âDit jaar hebben we veel stappen genomen, grote en kleine,â vertelt van Egmond tijdens de presentatie van het verslag. âDie kleine stappen versnellen het behalen van grotere stappen en doelen. Daarom ben ik zeer trots op de resultaten die wij dit jaar hebben geboekt.âOverblijvers tegen voedselverspilling
Afgelopen jaar introduceerde AH Overblijvers, afgekeken van Too Good To Go. Daarmee wil de supermarkt voedselverspilling tegengaan door producten die tegen de datum aan zitten te verkopen met korting. Sinds september vorig jaar zijn er al 350.000 Overblijvers-pakketten verkocht. Dat staat volgens de gelijk staat aan 4,5 miljoen kilo minder voedselverspilling.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp