Skip to content

Hans Meeuwis: ‘Cosun goed gepositioneerd voor leidende rol eiwittransitie’

Bietencoöperatie Cosun heeft grote ambities op gebied van eiwitwinning en biobased producten, vertelt CEO Hans Meeuwis in een interview.

Updated on:
Business
Nieuws
Cosun-CEO Hans Meeuwis: “Wij zijn goed gepositioneerd om een leidende rol te nemen in de eiwittransitie.” - Foto: Peter Roek premium

Cosun-CEO Hans Meeuwis: “Wij zijn goed gepositioneerd om een leidende rol te nemen in de eiwittransitie.” - Foto: Peter Roek

Cosun heeft het tij mee. De suikermarkt is goed en dat vertaalt zich in hogere prijzen voor bietentelers. CEO Hans Meeuwis vertelt in een interview met Boerderij.nl dat hij nog niet helemaal tevreden is met de resultaten. De coöperatie heeft grote ambities, onder andere op het gebied van eiwitwinning en biobased producten.

Bietentelerscoöperatie Cosun heeft een goed jaar achter de rug. Ondanks turbulentie op alle fronten was het financiële resultaat veel beter dan van het jaar ervoor. En mede dankzij een nieuwe bietenprijssystematiek kwam de bietenprijs uit op ruim € 68,75 per ton standaardbieten, tegen € 40 een jaar eerder. Dat was ook hard nodig, geeft CEO Hans Meeuwis toe, al was het alleen al om de suikerbiet te kunnen laten concurreren met andere gewassen. Er woedt namelijk een strijd om de hectares.

Hoe staat de bietenteelt er nu voor? En ligt de coöperatie op schema met haar ambitieuze meerjarenstrategie?

“Afgelopen jaren werd er niet genoeg verdiend. Het verdienmodel stond onder druk door verschillende oorzaken. Denk aan corona, het wegvallen van de marktordening die een grote impact heeft gehad, en nu de sterk gestegen kosten op de akker. Een mooie bietenprijs helpt dan enorm.”

Lees op Boerderij.nl het hele interview met Hans Meeuwis van Cosun, met daarin meer over de bietenprijs en -teelt

Zit Cosun met deze resultaten op de gewenste koers?

“We hebben een goede slag gemaakt, maar zijn nog niet tevreden. We hebben nu even de wind in de rug dankzij de marktprijzen. Dat is ook keihard nodig, als je kijkt naar de kostenontwikkeling. Maar dat slaat ook weer een keer om. Onze strategie is: sturen op verbetering van onderliggend resultaat. Efficiency hoort daar bij, maar vooral ook een transformatie van het portfolio en verder groeien in producten met toegevoegde waarde. En dit alles op zo’n duurzaam mogelijke manier.”

Plantaardig eiwit is booming business. Jullie zijn op verschillende eiwit-fronten actief. Een ervan is Rubisco uit bietenblad. Hoe groot kan dat worden?

“Een van de vier groeipijlers in onze strategie Unlock25 is Groene en Gezondheidsbevorderende ingrediënten. In 2030 moet 30% van onze omzet daar uit komen. Nu is dat 5%. Dat moet dus flink groeien. Eiwit is daarvan een onderdeel, evenals biobased producten. Zo halen we cellulose uit bietenpulp ter verwerking in personal- en homecare-producten. Denk ook aan de voedingsvezel inuline uit cichorei, ook daar hebben we grote ambities.”
Ons springplankproduct is veldboon, waar we een hoogwaardig eiwit isolaat uit halen, Tendra genaamd

Hoeveel eiwit produceert Cosun in 2030? Wordt straks alle bietenblad verwerkt?

“We spelen hier op meerdere vlakken. Ons springplankproduct is veldboon, waar we een hoogwaardig eiwit isolaat uit halen, Tendra genaamd. Nu nog op pilot-schaal maar we kijken naar opschalingsmogelijkheden. Wij zijn goed gepositioneerd om een leidende rol te nemen in de eiwittransitie. We nemen daar het bietenblad ook in mee. En we kijken ook naar andere gewassen en co-productstromen waar eiwit in zit. Eiwit uit bietenblad zit in de onderzoeksfase. Ik kan nu nog niet zeggen hoe groot dat wordt.”

Lees ook het interview met Marcel van der Vaart: ‘Cosun Protein kan groot worden’

Bietenpulp is nu nog belangrijk in de diervoeding. Komt dat in het gedrang als er allerlei biobased producten uit gemaakt worden?

“Nee die stroom droogt niet op. De volume-impact op bulk is relatief klein als je het hebt over die speciaalproducten zoals cellulose voor personal care-producten, of Fidesse, ons product dat gebruikt wordt in vegaburgers. Maar we zijn wel verplicht aan onze leden om te blijven onderzoeken hoe we maximaal waarde kunnen geven aan onze reststromen.”

Naast duurzaamheid staat ook gezondheid hoog in het vaandel bij Cosun. Tegelijk ligt het belangrijkste product, suiker, nogal onder vuur, juist vanwege gezondheid. Hoe is dat te matchen, en welke impact verwacht u?

“Suiker heeft prima plaats in het dieet mits met mate gebruikt. Bij een groeiende wereldbevolking zal de behoefte aan suiker daarom blijven groeien. Die gezondheidsaspecten moet je genuanceerd bekijken. Kijk naar het hele plaatje, en focus niet alleen op één ingrediënt. Kijk naar de calorieën van een product in plaats van alleen naar suiker. Om die reden geloof ik ook niet in een suikertaks.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Johan Oppewal

chef-redacteur