Cosun-CEO Hans Meeuwis: “Wij zijn goed gepositioneerd om een leidende rol te nemen in de eiwittransitie.” - Foto: Peter Roek
Cosun heeft het tij mee. De suikermarkt is goed en dat vertaalt zich in hogere prijzen voor bietentelers. CEO Hans Meeuwis vertelt in een interview met Boerderij.nl dat hij nog niet helemaal tevreden is met de resultaten. De coöperatie heeft grote ambities, onder andere op het gebied van eiwitwinning en biobased producten.
Hoe staat de bietenteelt er nu voor? En ligt de coöperatie op schema met haar ambitieuze meerjarenstrategie?
âAfgelopen jaren werd er niet genoeg verdiend. Het verdienmodel stond onder druk door verschillende oorzaken. Denk aan corona, het wegvallen van de marktordening die een grote impact heeft gehad, en nu de sterk gestegen kosten op de akker. Een mooie bietenprijs helpt dan enorm.âLees op Boerderij.nl het hele interview met Hans Meeuwis van Cosun, met daarin meer over de bietenprijs en -teelt
Zit Cosun met deze resultaten op de gewenste koers?
âWe hebben een goede slag gemaakt, maar zijn nog niet tevreden. We hebben nu even de wind in de rug dankzij de marktprijzen. Dat is ook keihard nodig, als je kijkt naar de kostenontwikkeling. Maar dat slaat ook weer een keer om. Onze strategie is: sturen op verbetering van onderliggend resultaat. Efficiency hoort daar bij, maar vooral ook een transformatie van het portfolio en verder groeien in producten met toegevoegde waarde. En dit alles op zoân duurzaam mogelijke manier.âPlantaardig eiwit is booming business. Jullie zijn op verschillende eiwit-fronten actief. Een ervan is Rubisco uit bietenblad. Hoe groot kan dat worden?
âEen van de vier groeipijlers in onze strategie Unlock25 is Groene en Gezondheidsbevorderende ingrediënten. In 2030 moet 30% van onze omzet daar uit komen. Nu is dat 5%. Dat moet dus flink groeien. Eiwit is daarvan een onderdeel, evenals biobased producten. Zo halen we cellulose uit bietenpulp ter verwerking in personal- en homecare-producten. Denk ook aan de voedingsvezel inuline uit cichorei, ook daar hebben we grote ambities.âOns springplankproduct is veldboon, waar we een hoogwaardig eiwit isolaat uit halen, Tendra genaamd
Hoeveel eiwit produceert Cosun in 2030? Wordt straks alle bietenblad verwerkt?
âWe spelen hier op meerdere vlakken. Ons springplankproduct is veldboon, waar we een hoogwaardig eiwit isolaat uit halen, Tendra genaamd. Nu nog op pilot-schaal maar we kijken naar opschalingsmogelijkheden. Wij zijn goed gepositioneerd om een leidende rol te nemen in de eiwittransitie. We nemen daar het bietenblad ook in mee. En we kijken ook naar andere gewassen en co-productstromen waar eiwit in zit. Eiwit uit bietenblad zit in de onderzoeksfase. Ik kan nu nog niet zeggen hoe groot dat wordt.âLees ook het interview met Marcel van der Vaart: âCosun Protein kan groot wordenâ
Bietenpulp is nu nog belangrijk in de diervoeding. Komt dat in het gedrang als er allerlei biobased producten uit gemaakt worden?
âNee die stroom droogt niet op. De volume-impact op bulk is relatief klein als je het hebt over die speciaalproducten zoals cellulose voor personal care-producten, of Fidesse, ons product dat gebruikt wordt in vegaburgers. Maar we zijn wel verplicht aan onze leden om te blijven onderzoeken hoe we maximaal waarde kunnen geven aan onze reststromen.âNaast duurzaamheid staat ook gezondheid hoog in het vaandel bij Cosun. Tegelijk ligt het belangrijkste product, suiker, nogal onder vuur, juist vanwege gezondheid. Hoe is dat te matchen, en welke impact verwacht u?
âSuiker heeft prima plaats in het dieet mits met mate gebruikt. Bij een groeiende wereldbevolking zal de behoefte aan suiker daarom blijven groeien. Die gezondheidsaspecten moet je genuanceerd bekijken. Kijk naar het hele plaatje, en focus niet alleen op één ingrediënt. Kijk naar de calorieën van een product in plaats van alleen naar suiker. Om die reden geloof ik ook niet in een suikertaks.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp