Zuivelproducten. Foto: Canva
In dit artikel
De thuisconsumptie van zuivel in België is afgelopen jaar uitgekomen op eenzelfde niveau als in 2019, het jaar voor de coronacrisis.
Gemiddelde consumptie
Op een gemiddelde dag in 2022 consumeerde 81% van de Belgen een zuivelproduct. 11% van de Belgen consumeerde op een gemiddelde dag een plantaardige zuivelvervanger. Van die 11% consumeerde echter 84% die dag óók een zuivelproduct. Veel consumenten wisselen dus plantaardige zuivelvervangers af met echte zuivelproducten. Slechts 1% van de Belgische bevolking consumeerde afgelopen jaar nooit zuivel.Thuisverbruik
Het thuisverbruik van zuivel zat in 2022 op hetzelfde niveau als in 2019, maar er was wel verschil per categorie. Zo werd er in 2022 meer kaas (+4%) en room (+6%) geconsumeerd en minder witte consumptiemelk (-3%) en yoghurt (-4%). In 2022 gebruikten de Belgen thuis gemiddeld 33,6 liter witte consumptiemelk per persoon. In 2020, het eerste coronajaar, was dit maar liefst 37,9 liter.Daling plantaardig
Opvallend is dat de consumptie van plantaardige dranken in 2022 daalde met 9% ten opzichte van 2019. Belgen kozen als gevolg van de gestegen voedselprijzen, door hoge inflatie, vaker voor goedkopere producten. Het volumeaandeel van plantaardige dranken kwam uit op 7,6%.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst