Skip to content

Meer voeding met keurmerk in schappen, omzetaandeel omhoog

De omzet aan voedingsmiddelen met keurmerk groeide in 2022 met 11%. De omzet van aardappels, groenten en fruit met keurmerk steeg het hardst.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Afbeelding premium

De omzet aan voedingsmiddelen met keurmerk groeide in 2022 met 11%. De omzet van aardappels, groenten en fruit met keurmerk steeg het hardst, blijkt uit de nieuwe Monitor Keurmerken Retail van Circana (voorheen IRI).

Het marktaandeel van producten met een keurmerk blijft ook groeien. Biologisch, Fairtrade, On The Way To Planet Proof en Beter Leven zijn op steeds meer producten te vinden. Het omzetaandeel van al deze keurmerken bij elkaar komt uit op 22,3%. In 2021 was dit nog 21%. De totale omzet van voeding met keurmerken steeg van € 6,4 miljard naar € 7,1 miljard.

Beter Leven meeste omzet

Verreweg het grootste keurmerk is Beter Leven dat ook in 2022 verder groeide naar een omzet van bijna € 3 miljard. De groei komt voort uit dat supermarkten over zijn gestapt op Beter Leven 1 ster kippenvlees. Het omzet van Beter Leven groeide met bijna 11% ten opzichte van 2021. Daarna volgt biologisch met een omzet van € 1 miljard en een groei van 3,8%.

Eieren en vis grootste marktaandeel

Qua marktaandeel per productgroep groeide vlees(waren) met bijna 5% ten opzichte van 2021. Vis en eieren hebben nog altijd verre weg het grootste marktaandeel met keurmerk, met respectievelijk 80% en 81%. Hoewel duurzame eieren het hoogste marktaandeel hebben, daalt dat al wel sinds 2020. Dit kan te maken hebben met schaarste door de vogelgriep, waardoor er meer geïmporteerd wordt. In brood en banket krijgen keurmerken nog weinig voet aan de grond. Slechts 0,8% van de winkelverkopen (inclusief online) droeg een duurzaamheidskeurmerk.

Monitor Keurmerken Retail

Circana voert sinds 2017 de Monitor Keurmerken Retail uit. In het onderzoek zijn de keurmerken: Beter Leven, ASC, MSC, Biologisch, Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance en On the way to Planetproof meegenomen. Supermarkten Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur