Skip to content

Meer positieve impact vegaburger op CO2-reductie dan gedacht

Met een snellere transitie naar vleesvervangers kunnen we sneller de CO2-uitstoot verlagen, stelt Dennis van Hattem.

Updated on:
Business
Opinie
Volgens The Economist’s banana index hebben vegaburgers 25 keer minder CO2-uitstoot dan een rundvleesburger per calorie. - Foto: Canva/NatashaPhoto premium

Volgens The Economist’s banana index hebben vegaburgers 25 keer minder CO2-uitstoot dan een rundvleesburger per calorie. - Foto: Canva/NatashaPhoto

In een wereld waar klimaatbewustzijn steeds belangrijker wordt, is het cruciaal dat we actie ondernemen om onze CO2-uitstoot te verminderen, stelt Dennis van Hattem. Het versnellen van de transitie naar vleesvervangers, kan een duurzamere toekomst garanderen, want vleesvervangers hebben duidelijk minder uitstoot dan rundvlees, stelt Dennis van Hattem.

Nederlanders zijn de grootste consumenten van vleesvervangers in Europa, maar er is nog steeds een versnelling nodig om de CO2-reductie te verhogen. Door de hele voedselketen te verbeteren, kunnen we een positieve impact hebben op het milieu en consumenten.

25 keer minder uitstoot dan rundvleesburger

De populariteit van vleesvervangers, zoals plantaardige hamburgers, kan leiden tot aanzienlijke CO2-besparingen. Volgens The Economist’s banana index (een alternatieve manier om de footprint van voedsel te berekenen, waarbij de emissies van voedingsproducten worden vergeleken aan de hand van gewicht, proteïne en calorieën, red.) hebben plantaardige hamburgers maar liefst 25 keer minder uitstoot dan een hamburger van rundvlees per calorie. Dat betekent dat ze een klimaatvriendelijkere keuze zijn dan rundvlees. In 2015 was rundvlees nog verantwoordelijk voor 8,5% van de totale CO2-uitstoot in de wereld, met onze vegaburger kunnen we dus daadwerkelijk het verschil maken.

Verder kijken dan consument

Om dit te bewerkstelligen, moeten we verder kijken dan alleen de consument. Boeren kunnen profiteren van een hogere opbrengst door de teelt van plantaardige gewassen, terwijl vleesvervangers voor consumenten goedkoper gaan zijn. Restaurants en supermarkten dienen ook hun aanbod van vegetarische en plantaardige opties uit te breiden. In een wereld waar klimaatbewustzijn steeds belangrijker wordt, is het cruciaal dat we actie ondernemen om onze CO2-uitstoot te verminderen. Door de transitie naar vleesvervangers te versnellen en samen te werken in de gehele voedselketen, kunnen we een duurzamere toekomst voor onze planeet creëren.

Lees ook: RIVM: consumptie plantaardig hogere bijdrage waterverbruik dan dierlijk, gehele milieubelasting plantaardig wel laag​​​​​​​

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Dennis van Hattem

Partner Operations bij management- en adviesbureau Boer & Croon