Foto: ANP
In dit artikel
Voedingsmiddelenproducent Kraft Heinz wist in het eerste kwartaal van 2023 de omzet fors te verhogen. Die steeg met ruim 9% ten opzichte van een jaar eerder.
Hogere prijzen voor de verkochte producten zijn daar de oorzaak van. De prijzen stegen met ruim 15 procentpunt, terwijl de volumes met bijna 5 procentpunten inteerden. Die volumekrimp kwam door de hogere prijzen, stelt het bedrijf.
Meer winst ondanks hogere kosten
Bij de producent, die in Nederland vooral bekend is van de merken Heinz, Philadelphia en Honig, bleef onder de streep meer over dan in 2022. De winst nam toe met ruim 7% tot $â837 miljoen bij een omzet van $â6,5 miljard. De winst ging omhoog. Dit ondanks hogere kosten in de aanleverende keten, zoals hogere kosten voor productie en inkoop van grondstoffen.
Met name prijzen voor soja, plantaardige oliën, energie en zoetstoffen waren hoger. De hogere verkoopprijzen en âefficiëntiewinstenâ compenseerden ruimschoots deze hogere kosten.
Winsterverwachting verhoogd
Kraft Heinz verhoogt de winstverwachting voor het gehele jaar, ervan uitgaande dat de hogere prijzen en een goede vraag zullen blijven. Het bedrijf gaat voor het gehele jaar uit van een hoge eencijferige inflatie (7-9%). Daarbij zal de inflatie in de tweede helft van het jaar afzwakken.
Het Amerikaanse bedrijf is niet de enige voedingsproducent die de prijzen fors verhoogde om de winst te beschermen tegen hogere prijzen voor onder andere grondstoffen. Zo gingen de prijzen bij Unilever in dezelfde periode gemiddeld met 10,7% omhoog.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp