Zo’n 80 % van de eieren passeert met een keurmerk de kassa in de supermarkt. - Foto: ANP
Consumentengedrag is complex, en daardoor lastig te analyseren. En daarmee is het ook een dankbare bron om het eigen gelijk te halen.
Omzet voeding met keurmerk stijgt
Binnen de supermarkt noteren aardappels, groente en fruit met een keurmerk voor biologisch, Fairtrade, On the Way to Planet Proof en Beter Leven een omzetaandeel van 22,3%. De totale omzet van voeding met keurmerken steeg het afgelopen jaar naar â¬Â 7,1 miljard. Hier was de verwachting dat de hoge prijsstijgingen en inflatie weleens een sterke invloed zouden hebben op de aankoop van duurzamere producten.Eieren en vis met keurmerk meest in trek
Eieren en vis met een keurmerk zijn overigens het meest in trek. Zoân 80 % van deze producten passeert met een keurmerk de kassa. Kip komt goed uit de cijfers omdat supermarkten overstapten op 1 ster Beter Leven-keurmerk. Biologisch groeide licht, maar blijft in het geweld met andere keurmerken achter, waardoor het aandeel afneemt. Prijsvechters Aldi en Lidl draaien niet mee in de monitor. Evenmin zijn eigen programmaâs van sectoren en winkelketens buitengesloten. Enige voorzichtigheid om de cijfers te duiden, blijft dus geboden.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij