Maarten Bouten organiseert met zijn bedrijf Rechtstreex een aardappelfeest in Rotterdam waar ze duurzame en lokale voeding promoten. Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
Lokale boodschappenservice Rechtstreex gaat 20 mei aandacht vragen voor duurzame en gezonde voeding van eigen bodem. Om consumenten te overtuigen van het voordeel van lokale producten geeft het Rotterdamse bedrijf 5.000 kilo aardappelen weg.
Een ludieke actie om gezonde en duurzame voeding weer in de schijnwerpers te zetten, vertelt oprichter van Rechtstreex Maarten Bouten. “We willen consumenten eraan herinneren dat hun keuzes wel degelijk impact hebben op de gezondheid van onze planeet én op de snelheid van de voedseltransitie. Er is een urgentie voor verandering.” Door de lokaal geteelde aardappelen cadeau te geven aan bestaande en nieuwe klanten hoopt het Rotterdamse bedrijf meer aandacht te krijgen voor de korte keten en daarmee ook het bedrijf.
Piek na corona zwakt af
Ook bij lokale boodschappenservice Rechtstreex piekte de populariteit van de korte keten tijdens de coronacrisis: “Klanten kwamen naar ons toe. We zaten echt in een luxe positie en die hebben we op dit moment niet meer. We moeten consumenten weer overtuigen dat wij de duurzame keuzes zijn waar ze naar op zoek zijn.” Rechtstreex heeft niet beduidend meer moeite gekregen met het vasthouden van klanten, maar wel met het werven van nieuwe klanten. Een campagne als het aardappelfeest zorgt hopelijk voor hernieuwde aandacht, zegt Bouten.
Korte keten minder last van inflatie
Het feest is volgens de oprichtervan Rechtstreex toegankelijk voor alle inkomensgroepen en met de actie wil hij ook laten zien dat lokaal niet duur hoeft te zijn. “Natuurlijk hebben wij en onze boeren last van de inflatie, maar omdat ze lokaal en kleinschalig produceren zijn de kostenstijgingen beperkt gebleven. In mijn beleving zijn onze prijzen niet zo hard gestegen als in de supermarkt.” Met de actie willen ze mensen die last hebben van de hoge inflatie helpen met het vinden van gezonde en duurzame voeding.
Consumenten opnieuw overtuigen met goed verhaal
Het verhaal van de korte keten moet vertelt worden om consumenten te overtuigen. Vandaar ook een tocht door het centrum van Rotterdam met verschillende stops: “Mensen van Rechtstreex fietsen mee in de karavaan en kunnen uitleggen wat het verschil is tussen deze aardappelen en die uit het buitenland, die je in de supermarkt koopt. Op onze website geven we onze klanten al heel veel informatie over waar het product vandaan komt en hoe het is geteeld. In de supermarkt liggen alleen maar anonieme voedingsmiddelen.”
Op 20 mei trekt de aardappelkaravaan door Rotterdam en krijgen alle geïnteresseerde een kilo aardappelen. In de week daarna krijgen ook alle klanten die een bestelling plaatsen een gratis zak aardappelen.
Rechtstreex werd in 2013 opgericht door Maarten Bouten. Het biedt een online supermarktservice waarbij consumenten enkel lokale producten kunnen kopen. Op verschillende pick-up points in de omgeving van Rotterdam, van Dordrecht tot Leiden. Rechtstreex bezorgt boodschappen thuis.