Huismerk pesto van Plus tussen andere merken. Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Het omzetaandeel van huismerken van supermarkten, private labels, is bij de snellopende producten in Europa opgelopen tot 38%. De opmars is het sterkste bij levensmiddelen. Zes op de tien consumenten acht die producten tegenwoordig zeker net zo goed als de alternatieven van een bekend merk.
Dat concludeert marktonderzoeker Circana na een gedetailleerde studie van meer dan 2.000 productsegmenten in Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk (VK). De grootste inkoop van eigen merken, 47%, wordt gemeten in Spanje, de kleinste met 38% in het VK. Kopers van dergelijke producten kijken nadrukkelijk niet alleen naar de prijs, maar ook naar de productinformatie om te zien of het bij hun keuzes aansluit, aldus Circana.
Grote ontwikkeling
“Private labels hebben sinds hun komst nu veertig jaar geleden een enorme ontwikkeling doorgemaakt”, zegt Ananda Roy, hoofd strategische groei-inzichten bij Circana. “De investeringen van de winkelbedrijven werpen vruchten af nu meer en meer consumenten de huismerken beschouwen als innovatief, en zeker net zo goed, of zelfs beter dan veel van de nationale merken waar ze mee concurreren. Ze vormen niet langer het goedkope alternatief. Klanten kopen ze omdat ze goede kwaliteit bieden.”
Loyaliteit vermindert niet
Roy wijst erop dat de loyaliteit tegenover merkproducten niet vermindert ‘maar mensen kopen er wel minder van’. “Veel fabrikanten van merkproducten moeten de supermarkten nu als belangrijke concurrent beschouwen. De retailers winnen op vele fronten. Hoewel ze niet altijd het goedkoopste zijn, bieden huismerken goede waarde, kwaliteit en voordelen die aansluiten bij de dieetkeuzes en levensstijl van veel kopers.”