De herziening van het algoritme is al vastgesteld door de internationale stuurgroep, waaronder Nederland. Foto: ANP / Franz-Peter Tschauner
In dit artikel
De Franse economische organisatie voor de zuivelindustrie Cniel vreest dat de nieuwe Nutri-Score voor melk de consument op het verkeerde been zet. Dat kan leiden tot een daling van de consumptie. Bovendien jaagt het gewijzigde algoritme van het voedselkeuzelogo de toch al onder moeilijke omstandigheden lijdende sector op hoge kosten voor het aanpassen van verpakkingen, aldus Cniel.
Andere classificatie
Door de veranderingen in de Nutri-Score, die zijn goedgekeurd door het wetenschappelijke comité achter het keuzelogo, wordt melk voortaan ingedeeld onder de dranken en niet meer als voedingsproduct. Dat betekent dat volle melk declasseert van B naar C en halfvolle melk van A naar B, constateert het Cniel. Directrice Caroline Poultier: “De Nutri-Score is bedoeld om fabrikanten ertoe aan te zetten hun recepten te veranderen teneinde producten gezonder te maken. Maar hier ziet de consument de klassering van melk veranderen zonder dat er iets aan het recept wijzigt. Ik zie niet in hoe men dat kan uitleggen. De consumptie van melk heeft al langere tijd een structurele daling ingezet, vooral onder de jongere generaties, en dat zou hiermee erger kunnen worden.”
Vraag om uitleg
Het Cniel heeft daarom een spoedoverleg gevraagd met het Franse ministerie voor Volksgezondheid. “We horen graag de uitleg over de voedingswaarde om te begrijpen waarom deze verandering wordt doorgevoerd, vooral ook omdat 87% van de melk wordt geconsumeerd als ingrediënt en niet als drank”, legt Poultier uit.