Operationeel gaat het goed met Meatless Farm, maar de krapte op de cashflow blijkt moeilijk te beheersen, aldus oprichter Marten Toft Brech. - Foto: Roel Dijkstra Fotografie
Producent van vleesvervangers Meatless Farm is naarstig op zoek naar kapitaal om het bedrijf voor de toekomst veilig te stellen. Het bedrijf verloor een grote investeerder die zich terugtrok. Daar had de producent niet op gerekend. Dat bericht de Britse nieuwssite The Grocer.
Volgens de site zou Meatless Farm binnen enkele weken een tekort aan contanten hebben. Oprichter Marten Toft Brech liet in een verklaring weten dat het bedrijf ruim 10 miljoen Britse pond nodig heeft om de langetermijndoelstellingen voor winstgevendheid veilig te stellen. De terugtrekking van een grote investeerder kwam onverwachts. De ‘cash runway’ was getimed op het kapitaal van deze investeerder.
‘Trieste situatie voor gezond bedrijf’
“Het heeft het bedrijf in een zeer moeilijke situatie gebracht die we proberen op te lossen. Operationeel gaat het erg goed met Meatless Farm, maar de krapte op de cashflow blijkt moeilijk te beheersen, gezien de korte termijn die we van de investeerder hebben gekregen om het probleem op te lossen. Het is een zeer trieste situatie voor een overigens goed en gezond bedrijf met een sterke groei. Ook is het zeer stressvol voor onze medewerkers en bestaande investeerders”, aldus de oprichter.
Volgens de nieuwssite zou het aantal verschillende producten van het merk de afgelopen tijd zijn afgenomen in Britse supermarkten. In Nederland verdween het merk uit de schappen bij Jumbo. De producten zijn onder andere nog te koop bij online supermarkt Crisp en Sligro.
Meatless Farm werkt samen met Van Loon Group
Meatless Farm werd opgericht in 2016. Het haalde in drie jaar zo’n 40 miljoen pond op bij investeerders. In 2021 startte het een crowdfundingsactie om consumenten te kunnen laten deelnemen in het bedrijf. In hetzelfde jaar ging de producent van vleesvervangers een samenwerking aan met Van Loon Group voor de productie van zijn vleesalternatieven.
Lees ook dit interview met Meatless Farm: Nieuwe categorie consumenten aanspreken