In de middelgrote steden is het plantaardige aanbod in de horeca nog niet enorm gegroeid, vindt Maaike de Reuver van Food Inspiration. Foto: Cor Salverius Fotografie
In dit artikel
Hoewel veel voedselproducenten inspelen op de vraag naar vegetarische en veganistische producten, lijkt de vraag bij versspecialisten nog niet zo groot te zijn, zo blijkt uit navraag bij branchepartijen voor bakkers en slagers. De horeca- en cafetariabranche scoort beter en biedt een uitgebreider aanbod aan. Waar liggen de kansen en knelpunten?
Kansen voor de slagers liggen bij maatwerk of gevoelige dagverse productenIn de toekomst staan slagers volgens Westerhof voor twee keuzes: âOf hun aanbod wordt meer versbreed, inclusief een ambachtelijk vegetarisch assortiment, of ze concentreren zich op een gespecialiseerd vleesassortiment.â Ze raadt ondernemers aan om te experimenteren met peulvruchten of groenten in een vegetarisch product of samenwerking te zoeken met een kok of een andere specialist op het gebied van vleesvervangende producten om tot een geschikt slagersproduct te komen. âZorg dat een deel van het assortiment ook zonder vlees beschikbaar is. Denk daarbij aan maaltijden, broodjes, soepen, hapjes.â
Bakkerijen
Linda van Zonsbeek, Kennisspecialist Voeding & Gezondheid van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), zegt niet precies te weten hoeveel procent van de bakkers inmiddels vegan aanbiedt. Wel ziet ze dat de vraag naar plantaardige producten stijgt. âHoewel ongeveer 1,5% van de Nederlandse bevolking strikt veganistisch eet, zijn er wel steeds meer mensen die af en toe kiezen voor een plantaardig alternatief.â Ze vervolgt: âBij âveganâ of âplantaardigâ denken mensen vaak aan exotische of hele vernieuwende producten, terwijl we met een basisvoedingsmiddel als brood een heel mooi plantaardig product in handen hebben. Echter communiceert niet elke bakker daar actief over.â Om brood als vegan te verkopen is het heel belangrijk om te checken of alle ingrediënten, dus ook E-nummers, plantaardig zijn, benadrukt Van Zonsbeek. Verder ziet ze kansen in het aanbieden van plantaardige snacks, appeltaart en cake. âEr zijn tal van opties om dierlijke ingrediënten te vervangen. Zo zijn er plantaardige varianten van onder meer mayonaise, kaas en slagroom op de markt. Denk ook aan aquafaba (vocht van peulvruchten) dat een geschikte vervanger is voor kippenei-eiwit.âCafetariaâs
Volgens Frans van Rooij, directeur van Vakvereniging ProFri, spelen alle cafetariaâs in op de vraag naar vegan. âFrituurspeciaalzaken hebben van oudsher al een groot plantaardig aanbod. Friet is immers hun kernproduct en dit wordt veelal gebakken in plantaardige frituurolie. Daarnaast heeft friet nog een ander groot voordeel: het is veelal een streekproduct uit Nederland of België en is vele malen duurzamer dan bijvoorbeeld rijst of avocado.â Verder worden vooral vega varianten van kroketten en andere gepaneerde snacks alsmede de plantaardige burgers aangeboden. âVan oudsher werden al groentekroketten en vegetarische nasi/bami snacks verkocht. De variëteit aan plantaardige snacks is toegenomen. Verreweg het grootste deel van de cafetariaâs voldoet zodoende al aan de City Deal, waarbij het streven is om toe te gaan naar 50 procent plantaardige voeding in 2030 en 60 procent in 2040.âFrituurspeciaalzaken hebben van oudsher al een groot plantaardig aanbodHoewel het aanbod aan vegetarische snacks enorm is toegenomen, is de vraag naar deze specifieke snacks volgens Van Rooij lang niet zo snel gegroeid als het aanbod. âDe consumentenvraag naar deze producten wordt vaak overdreven.â Daarbij refereert hij naar een citaat van een exploitant van honderd cafetariaâs: âIk snap er niks van waar al die vega snacks blijven waarover iedereen praat, want bij ons is het aandeel verwaarloosbaar. Zeker, afgelopen jaren groeide de verkoop 68 procent. Maar 68 procent van bijna niks, is natuurlijk nog steeds niet veel.â
Jonge generatie binden
De grootste kansen voor frituurspeciaalzaken liggen vooral in de grote en middelgrote verstedelijkte dorpen van ons land, benadrukt Van Rooij. âIn de grotere steden zien we veel hippe frietzaken die ambachtelijke friet met schil en toppings verkopen. Jongeren van nu groeien op met veel meer alternatieven dan oudere generaties. Dit betekent dus ook dat de cafetariaâs hun best moeten doen om jongere generaties te blijven boeien.âHoreca
Koninklijke Horeca Nederland heeft geen specifieke cijfers over vegan in de horeca, maar verwijst onder meer naar een onderzoek van de Foodservice Denktank, waaruit blijkt dat 75% van de restaurants veganistische gerechten aanbiedt. Al verschilt de manier waarop. Zo zijn er restaurants die per gang één veganistische optie bieden (41%) en die meerdere opties per gang bieden (14%). Bijna een derde kookt alleen zonder dierlijke producten wanneer hun gasten daarom vragen. Een kwart biedt de optie niet, omdat hun gasten er naar eigen zeggen niet om vragen. Slechts een beperkt aantal restaurants is volledig vegan (2%).Geen vlees eten is niet nieuw, maar wel langzaam aan het groeien. Dat heeft zijn weerslag op het aanbodMaaike de Reuver, hoofdredacteur van trend- en mediaplatform Food Inspiration, geeft haar visie: âGeen vlees eten is niet nieuw, maar wel langzaam aan het groeien. Dat heeft zijn weerslag op het aanbod. âVijf jaar geleden, toen de vegantrend in opkomst was, zag je allerlei concepten opkomen die volledig vegan waren, maar inmiddels is gebleken dat de doelgroep daarvoor te klein is en je daarmee mensen uitsluit. Daarom zie je tegenwoordig dat in nieuwe concepten plantaardig wel de hoofdrol heeft, maar dat ook nog niet plant-based gerechten worden geboden.â
Aanbod
In de middelgrote steden is het plantaardige aanbod in de horeca nog niet enorm gegroeid, vindt De Reuver. âWerd er vroeger misschien alleen een geitenkaassalade geserveerd, dan is daar nu een vega burger bijgekomen. Daarnaast wordt een toenemend aantal plantaardige snacks vanuit de frituur geserveerd, zoals bijvoorbeeld gepaneerde bloemkool, mais, wortel. In grote steden, zoals Amsterdam, is dat heel anders. Daar zie je veel bars die uitsluitend koffie met plantaardige melk aanbieden en is plant-based bakery in opkomst.â In de bedrijfscatering is overigens meer aandacht voor een plant-based aanbod. âWerkgevers willen goed voor hun medewerkers zorgen. Zeker in tijden van personeelstekort. Een gezond cateringaanbod is daar onderdeel van.âVerleiden
Voor horecaondernemers heeft ze de volgende tip: âGa niet dwingen, maar verleiden. Benoem je plantaardige burger niet als vega met een opvallende groene vlag erbij, maar prijs hem net zo aan als een gewone burger. Geef aan hoe lekker en smaakvol hij is en noem hem bij naam, zoals bijvoorbeeld een champignonburger.â Nog een advies: âBied geen troep aan. Kijk of de ingrediënten gezond en duurzaam zijn. Als een burger veel soja bevat, dan is dat misschien ten koste gegaan van het regenwoud. Dat is waarschijnlijk niet waar jouw doelgroep, die duurzaam wil eten, op zit te wachten.â Ook de kaasbranche is voor dit artikel benaderd, maar de brancheorganisatie kon geen concrete informatie geven over vegan in deze sector.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij