Diageo is onder meer producent van het merk Baileys. Foto: Canva
Het Britse drankenconcern Diageo, producent van merken als Johnnie Walker, Smirnoff, Guinness en Baileys, is bezorgd dat klimaatverandering tot watertekorten kan leiden, waardoor de eigen productie gehinderd wordt.
Waterzekerheid vormt het grootste risico als gevolg van klimaatverandering voor het bedrijf, aldus Michael Alexander. Hij is wereldwijd hoofd op het gebied van water, milieu en landbouwduurzaamheid bij Diageo. “Je kan de meest efficiënte brouwerij of distilleerderij ter wereld zijn, maar het zal het risico nog steeds niet verkleinen als er droogte is.
Water is belangrijkste bestanddeel
Water is het belangrijkste bestanddeel voor gedistilleerde dranken en bier. Vorig jaar gebruikte het bedrijf meer dan 17,5 miljard liter water voor zijn activiteiten. Ingrediënten zoals granen en druiven zijn afhankelijk van irrigatie van landbouwgebieden. Diageo wil het waterverbruik verminderen door efficiënter te werk te gaan, vooral in gebieden waar schaarste kan optreden zoals in Turkije en Mexico. Dat kan bijvoorbeeld door nieuwe technologieën om gewassen van water te voorzien.
“We weten dat we een goede strategie hebben opgezet, maar we weten ook dat de crisis aan het versnellen is”, aldus Alexander. Ook andere bedrijven die veel gebruikmaken van water nemen maatregelen om tekorten te voorkomen, waaronder spijkerbroekenmerk Levi Strauss.