Arla wil met de plantaardige Lurpak een jonger publiek zien aan te spreken. Foto: Ton Kastermans Fotografie
Arla gaat in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken een plantaardige versie van haar botermerk Lurpak op de markt brengen, meldt Britse nieuwssite The Grocer. De Britse tak van Arla verzekert kritische leden echter wel ‘dat zuivel onze belangrijkste focus blijft’.
Het Deense zuivelbedrijf introduceert hiermee een plantaardige variant op de bestverkochte boter in het Verenigd Koninkrijk. Arla wil met de plantaardige Lurpak een jonger publiek zien aan te spreken. ‘’De meerderheid van de gebruikers is 45 jaar of ouder. We willen dat meer van de jongere generatie Lurpak net zo gaat waarderen als wij dat doen. Het is beter als mensen plantaardige boter van ons gaan kopen dan dat ze ergens anders moeten gaan zoeken. Er zijn steeds meer mensen die flexibel denken over wat ze eten, met zowel dierlijke als plantaardige gerechten. Als je om je heen kijkt zie je dat al onze concurrenten deze weg al op zijn gegaan,” zegt Peter Girotz-Carlsen, chief commercial officer van Arla Foods Europa in de Britse agrarische vakpers.
Kritiek van Britse boeren
Hij reageert daarmee mede op kritiek van Britse leden van Arla dat het plan de dierlijke zuivel kan gaan ondermijnen en ook het imago van Lurpak kan beschadigen. Gary Mitchell, lid van de ledenraad van Arla UK: ‘’We vinden het niet te geloven dat Arla een plantaardig alternatief gaat lanceren en daarvoor de naam Lurpak gebruikt, ons over de hele wereld bekende en best-verkochte zuivelmerk. En dat net op een moment dat we de melk steeds duurzamer produceren.”