Skip to content

Chatbot van Carrefour doet klanten productvoorstellen

Supermarktketen Carrefour gaat kunstmatige intelligentie (AI) inzetten op zijn online supermarktplatform.

Updated on:
Nieuws
Retail
De chatbot Hopla helpt klanten via AI producten te kiezen op basis van onder meer budget. - Afbeelding: website Carrefour

De chatbot Hopla helpt klanten via AI producten te kiezen op basis van onder meer budget. - Afbeelding: website Carrefour

Supermarktketen Carrefour gaat kunstmatige intelligentie (AI) inzetten op zijn online supermarktplatform. Klanten kunnen een chatbot gebruiken om voorstellen te krijgen op basis van budget, dieet of ingrediënten die nog in de koelkast liggen.

Hiermee is Carrefour een van de eerste Europese supermarkten die AI inzet aan de voorkant van hun webwinkel inzet als winkelassistent. De chatbot, Hopla, helpt consumenten met het maken van aankoopbeslissingen. Op de website kunnen klanten vragen stellen aan de chatbot die dan vervolgens aanbevelingen doet op basis van dieetwensen, voorkeuren en budget. Hopla is verbonden aan de database van de site en kan consumenten producten laten zien die aansluiten bij de behoeftes. Hopla is al ingebouwd op de Franse website.

Voedselverspilling tegengaan

Hopla kan ook recept aanbevelingen geven op basis van restjes die consumenten nog in de koelkast hebben liggen. Hiermee gaat de chatbot ook voedselverspilling tegen, volgens de supermarkt.

Voedingswaarde aanvullen

Daarnaast gaat de supermarkt AI inzetten om de informatie van huismerkproducten aan te vullen. Op dit moment is de technologie van OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT) ingezet om de informatie van 2.000 producten aan te vullen. Het gaat onder andere over voedingswaarde en extra beschrijvingen. Het bedrijf is van plan dit verder uit te rollen voor alle huismerkproducten.

Generatieve AI

De technologie komt van drie verschillende partners: Bain & Company, Microsoft en OpenAI. Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud creëert zoals tekst, afbeeldingen, muziek en video’s. Het leert van grote datasets om vervolgens originele en unieke output te genereren, gebaseerd op de patronen van de data waarmee het systeem heeft getraind. Met de technologie zegt CEO van Carrefour Alexandre Bompard ‘een stap voor te willen lopen’.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur