Skip to content

Te vroeg voor klimaatneutraal

Waarom plakken bedrijven de claim ‘klimaatneutraal’, ‘CO2-neutraal’ of ‘milieuvriendelijk’ op hun producten?

klimaatneutraal RCC

Misschien dat we moeten beginnen met ‘On the way to klimaatneutraal’ voordat er massaal gegreenwasht wordt en de RCC overloopt in het aantal zaken. Foto: Canva

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft beslist dat Marley’s Spoon op een andere manier moet communiceren over hun ‘klimaatneutrale’ varkensvlees.

De maaltijdbox maakte volgens de commissie onvoldoende duidelijk dat het gaat om een vlees wat in de productie nog wel CO2 uitstoot, hoewel dat wel minder is. Een vorm van greenwashing volgens Wakker Dier. Het is niet de eerste keer dat een bedrijf de fout in gaat met eenzelfde claim. Ook bananenbedrijf Chiquita mag niet meer adverteren met ‘CO2 Neutral’ op bananen om dezelfde reden: het is te onduidelijk voor de consument. Ook de EU wil dit soort claims aan banden leggen in nieuwe wetgeving waarmee fabrikanten moeten bewijzen dat hun claim klopt.

Claims als unique selling point

Waarom plakken bedrijven de claim ‘klimaatneutraal’, ‘CO2-neutraal’ of ‘milieuvriendelijk’ op hun producten? Waarschijnlijk omdat consumenten steeds meer aandacht hebben voor duurzaamheid en het onderscheidend is van de concurrentie. De consument voelt zich graag goed over de consumptie en daar dragen claims aan bij. Toch kunnen zij onmogelijk beoordelen of een dergelijke claim klopt. Want wie denkt erover na als ze een stuk ‘klimaatneutraal’ varkensvlees koopt dat een groot gedeelte van de uitstoot is afgekocht met bijvoorbeeld het aanplanten van bomen?

‘On the way to klimaatneutraal’

Het is nog te vroeg voor dergelijke claims. Ze zijn onduidelijk, verwarrend en moeilijk uit te leggen aan consumenten. Misschien dat we moeten beginnen met ‘On the way to klimaatneutraal’ voordat er massaal gegreenwasht wordt en de RCC overloopt in het aantal zaken. Of misschien is communicatie over duurzaamheid nog te lastig en moet er bij de top van voedingsbedrijven gezegd worden dat er voor de toekomst van het bedrijf gefocust moet worden op duurzaamheid, maar dat dit geen verkooppraatje hoeft te zijn.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur