Veldbonen uit Nederland. - Foto: Mark Pasveer
In dit artikel
Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland lanceert tijdens de Food Inspiration Days een nieuw beeldmerk waaraan consumenten plantaardige eiwitten van eigen bodem kunnen herkennen.
Uit onderzoek in opdracht van de Eiwitboeren blijkt dat consumenten extra gemotiveerd zijn om noten, peulvruchten en andere plantaardige voedingsmiddelen te nuttigen en aan te schaffen. Ook blijkt uit hetzelfde onderzoek dat de bekendheid van deze plantaardige eiwitten gering is, met name in vergelijking met dierlijke producten zoals vlees en zuivel. Daarom lanceert Eiwitboeren van Nederland een nieuw beeldmerk om plantaardige eiwitten herkenbaarder te maken en duidelijk te maken dat de producten van eigen bodem afkomstig zijn.
Beeldmerk dragen
Het beeldmerk wordt geïntroduceerd voor producenten en afnemers die consumenten willen helpen bij het maken van een lokale keus. Naast voedselproducenten kunnen ook cateraars, restaurants en boeren het beeldmerk gebruiken om aan consumenten te communiceren dat gerechten en producten Nederlandse eiwitten bevatten.
Met producenten en cateraars worden nog afspraken gemaakt over het gebruik van het beeldmerk, bijvoorbeeld over vanaf welk percentage Nederlandse eiwitten een product het beeldmerk kan dragen. Telers, producenten, verwerkers, horeca, cateraars en retailers kunnen bij De Eiwitboeren van Nederland een aanvraag doen om het beeldmerk te gebruiken.
Uniek kenmerk
De kostprijs voor eiwitgewassen zoals veldbonen, liggen hoger in Nederland dan voor dezelfde grondstof uit het buitenland. Dit maakt concurreren lastig. Een beeldmerk kan een ‘unique selling point’ zijn dat ervoor zorgt dat voedselfabrikanten en consumenten eerder kiezen voor een product met Nederlandse plantaardige eiwitten.
Betere prijs voor eiwitgewassen
De Eiwitboeren van Nederland zijn al langere tijd bezig met de vraag hoe meer aandacht te krijgen voor Nederlandse plantaardige eiwitten. De producentenorganisatie richt zich op een betere prijs voor eiwitgewassen en meer invloed in de keten. Het vergroten van de Nederlandse afzet in humane voeding is volgens de Eiwitboeren dé manier om dit te verwerven.