In Aldi-winkels hangen posters, maar zonder prijzen. Foto: Misset
In dit artikel
Sinds zaterdag 1 juli betaalt de consument een ‘SUP-heffing’ voor producten met een zogenoemde single-use plastic (SUP) verpakking. In een rondgang langs supermarkten blijkt dat de nieuwe plastic-heffing verschillend wordt opgelegd.
Consumenten moeten sinds 1 juli bij het afrekenen van onder andere kant-en-klare maaltijdsalades, koffie to-go en individueel verpakte waterijsjes in een plastic verpakking een SUP-heffing (single-use plastic) betalen. Supermarkten en winkeliers mogen zelf de hoogte van de SUP-heffing bepalen.
Vanaf 1 juli nieuwe maatregel ingevoerd bij supers
Lidl vraagt € 0,01 per verpakking van een maaltijdsalade; AH € 0,10. Dat blijkt uit winkelbezoeken in het midden van het land. Zaterdag 1 juli ging een nieuwe maatregel in voor supermarkten om apart een heffing te vragen op plastic verpakkingen van producten die snel (onderweg) gegeten kunnen worden. Voor maaltijdsalades adviseert de overheid een heffing van € 0,50, voor kleinere verpakkingen € 0,05.
De nieuwe maatregel laat de supermarkten zelf hoogte van de heffingen bepalen. Daarmee lijkt het voorlopig een concurrentie-instrument, waar supermarkten dus lage heffingen verkiezen. Deze supermarkten kunnen de extra inkomsten naar eigen inzicht besteden aan duurzame verpakkingen. Daarop is vooralsnog geen strikt toezicht.
Winkels gaan verschillend om met de plastic-taks
De maatregel raakt gemiddeld zo’n tien tot dertig producten als maaltijdsalades, groentesalades en fruitsalades, blijkt uit een rondgang. Dat is afhankelijk van hoe breed het assortiment is. De winkels gaan er ook totaal verschillend mee om. Klanten weten vaak niet waar ze aan toe zijn.
Bij Lidl is wel op de prijskaartjes aangegeven dat klanten € 0,01 meer betalen voor een maaltijdsalade. Dat is dus ver onder de richtprijs die de overheid noemde voor deze grote verpakkingen. Bij Albert Heijn is de extra heffing € 0,10. Bij Coop is dat € 0,05. Bij de winkelschapkaartjes heeft Coop opvallende kaartjes over de nieuwe heffing, maar niet over hoe hoog deze heffing dan is. Geen enkele winkel rekende dat volledige bedrag door aan klanten voor grotere plastic verpakkingen.
Aldi, PLUS en Jumbo
In Aldi-winkels hangen posters, maar zonder prijzen. Een winkelmedewerker noemt heffingen van € 0,05 tot € 0,15 per bakje. Kleinverpakkingen zacht fruit lijken buiten de regeling te vallen voor plasticheffing.
Een PLUS-winkel laat weten dat de heffing nog niet in het computersysteem kan worden doorgerekend. In een Jumbo-winkel zijn de prijskaartjes digitaal. Winkelmedewerkers leggen aan klanten uit dat de heffing voorlopig in de winkelprijs is opgenomen. Later wordt verwacht dat dit los op de kassabon kan komen te staan.