Volgens Stoll hechten Fransen waarde aan een consumptie die een redelijk inkomen garandeert voor de agrariër. Foto: Canva
In dit artikel
Franse consumenten hebben vorig jaar voor ⬠2,1 miljard aan âéquitableâ ofwel eerlijke producten gekocht. Eerlijke beloning van de primaire producent is daarbij het voornaamste uitgangspunt.
Vooral groei bij zuivel en bakkerij
Bij voedingswaren uit Frankrijk zelf komen de verkopen 5,5% hoger uit. Daarbij gaat het inmiddels om 1.500 verschillende producten, waarvan overigens 80% tegelijk ook biologisch is. Zuivel doet het vooral goed met een toename van 25%. Hiermee zijn die producten inmiddels goed voor 17% van de totale markt. Dat loopt parallel met de opkomst, de laatste jaren, in Frankrijk van drie-partijen contracten tussen de melkveehouderij, het zuivelbedrijf en de eindafnemer waarin een rechtvaardige vergoeding voor de boer het uitgangspunt vormt. Verder valt iets meer dan de helft van de eerlijke handel onder de categorie bakkerij. Hier kwam de groei vorig jaar op 15% uit. Het jaaroverzicht meldt ook nog dat âbekendeâ eerlijke producten als bananen en chocolade het iets beter doen dan hun âconventioneleâ tegenhangers.Sectorbrede missie
Het gebruik van het logo âcommerce équitableâ is in Frankrijk wettelijk vastgelegd. Voornaamste voorwaarde is een eerlijke beloning voor boer of tuinder, gebaseerd op de werkelijke productiekosten en afgesproken in gelijkwaardige onderhandelingen. De afspraken moeten zijn vastgelegd in meerjarige contracten tussen die primaire producent en de koper van zijn/haar producten. De agrariërs moeten zelf ook alle vrijheid hebben om hun positie te versterken door het oprichten van eigen belangenorganisaties. Verder moet bij de productiemethode het milieu en de biodiversiteit gerespecteerd worden. De sector als geheel heeft als âopdrachtâ om de consument te overtuigen om producten te kopen die sociaal en ecologisch duurzaam zijn.Geen modeverschijnsel
Het collectief Commerce Ãquitable France, kortweg CE, is al in 1997 opgericht als organisatie om de sector bij elkaar te brengen. Ook vertegenwoordigen ze de sector tegenover de overheid, de verwerkende industrie en de winkeliers en andere verkooppunten, zowel in Frankrijk zelf als internationaal. Ook promotie van eerlijke producten behoort tot haar werkgebied. Stoll vat samen: ââHet belang dat de Fransen hechten aan een consumptie die een redelijk inkomen garandeert voor de agrariër is geen modeverschijnsel. De weerbarstigheid die de verkopen laten zien, komt voort uit diepgewortelde overtuigingen en op waarden die worden gedeeld door de meerderheid van de burgers.âMarkt goed op peil
Vice-directeur Julie Maisonhaute: ââEerlijke handel berust op transparante, duurzame en evenwichtige partnerschappen tussen de agrarische producent en de voedingverwerkende bedrijven. De prijs die de boer ontvangt is gebaseerd op de realiteit van de productiekosten. Prijsstijgingen worden goed beheerd. Dat verklaart grotendeels waarom de markt goed op peil blijft.â En met een verkapte verwijzing naar de graaiflatie: ââEr zit in de prijzen dan ook geen enkele speculatie die wordt teruggehaald over de rug van de consument.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij