Skip to content

Nudging leidt tot 21% meer verkoop biologisch

De verkoop van biologische producten neemt gemiddeld met 21% toe als gevolg van interventies op de winkelvloer. Dat meldt brancheorganisatie Bionext naar aanleiding van nieuwe onderzoeksresultaten.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
nudging biologisch

Foto: Koos Groenewold

De verkoop van biologische producten neemt gemiddeld met 21% toe als gevolg van interventies op de winkelvloer. Dat meldt brancheorganisatie Bionext naar aanleiding van nieuwe onderzoeksresultaten.

In 5 Albert Heijns en 6 Jumbo’s in Noord-Brabant werden 10 weken lang nudgingtechnieken, ofwel verschillende motivatietechnieken, toegepast op 3 biologische soorten groente met een hoge omloopsnelheid: Sweet Palermo puntpaprika’s, komkommers en trostomaten. De omzet steeg in die 10 weken met gemiddeld 21 procent. Om die reden wil Bionext structurele inzet van interventies in supermarkten. De vraag naar biologische voeding moet volgens de brancheorganisatie structureel gestimuleerd worden, om naar 15% te groeien in 2030, de ambitie die de overheid zichzelf gesteld heeft.

3 technieken

In de supermarkt werden 3 nudgingtechnieken toegepast die in eerdere pilots effectief bleken: positieve framing (‘kies voor smaak, kies voor biologisch‘), Social Proofing (‘95% van de mensen koopt biologisch‘) en Reassurance (‘bedankt dat je kiest voor biologisch‘). Een bordje bij het biologische schap met ‘Kies voor smaak’ zorgde voor de grootste stijging (25%), gezamenlijk zorgde de interventies voor een gemiddelde stijging van 21%.

Betere resultaten

De resultaten van dit voorjaar waren beter dan in 2022, toen er ook interventies op de winkelvloer werden getest. Uit een recent onderzoek van Amsterdam UMC bleek echter dat nudging op lange termijn weinig effect heeft op het nut van koopgedrag van consumenten.

Snel delen