Het voedselkeuzelogo Nutri-Score is nog steeds niet in lijn met de manier waarop wij gewend zijn over gezonde keuzes te communiceren (de Schijf van Vijf). Foto: Canva
In dit artikel
De staatssecretaris heeft besloten om per 1 januari 2024 het gezondheidslogo Nutri-Score in te voeren.
Ik had liever gezien dat de adviezen van de Gezondheidsraad over de problemen met Nutri-Score eerst waren opgevolgd. En daar stond ik zeker niet alleen in. Maar de politiek beslist anders.
Problemen met Nutri-Score
Wat waren ook alweer die problemen? Het logo is nog steeds niet in lijn met de manier waarop wij gewend zijn over gezonde keuzes te communiceren (de Schijf van Vijf). Ook stimuleert het logo lang niet altijd productverbeteringen, soms stimuleert het zelfs productverslechteringen. Bedrijven die meerdere merken produceren, kunnen ervoor kiezen om niet al hun merken het logo te laten dragen. Wat natuurlijk zal leiden tot selectief gebruik. Echter, de huidige versie van de achterliggende berekening is wel verbeterd. En het is natuurlijk wel een mooi logo.
Logo op verantwoorde manier gebruiken
Hoe nu verder? Het is nu aan de voedingsmiddelensector, de producenten en de supermarkten om het logo op een verantwoorde manier te gebruiken. En niet in te zetten als marketingtool. Hoe zou dat eruit moeten zien? Daar heb ik wel een beeld bij. Drie speerpunten:
1. Zet alleen een groene A/B op verpakking als dit in lijn is met de Schijf van Vijf. Indien dat niet het geval is, dan geen logo op de verpakking. Dat betekent dat een product zoals een muesli-chocoladereep met zoetstoffen (nu groene A) geen logo krijgt. Of hooguit een gele C.
2. Combineer de Nationale Aanpak Product Verbetering (NAPV) met het gebruik van het logo. Zoek hier naar het optimum van deze twee systemen. Ik verwacht dat bedrijven hierbij wel geholpen kunnen worden: waar zitten de mogelijkheden om met een verbeterd product een betere Nutri-Score te krijgen? En waar zitten de perverse prikkels, waar het logo een productverslechtering stimuleert? Dat is nog wel een puzzel en vraagt een bestudering van de twee systemen (NAPV en Nutri-Score) met hun achterliggende berekeningen.
3. Wanneer je als producent het logo gaat gebruiken, doe dat voor alle merken, en niet alleen de merken die de meeste A- en B-scores oplevert. Alleen dan help je de consument bij het kiezen en ben je als producent verantwoord bezig.