Skip to content

Jumbo scherpt koers aan met meer aandacht voor duurzaamheid

Jumbo scherpt de koers aan vanwege een tegenvallend resultaat. De keten gaat zich extra inspannen op gebied van duurzaamheid.

Updated on:
Nieuws
Retail
Jumbo zegt de aanhoudende kostenstijgingen voor klanten enigszins te willen beperken en neemt genoegen met kleinere marges. - Foto: ANP

Jumbo zegt de aanhoudende kostenstijgingen voor klanten enigszins te willen beperken en neemt genoegen met kleinere marges. - Foto: ANP

Jumbo scherpt de koers aan vanwege een tegenvallend resultaat. De keten gaat zich daarnaast extra inspannen voor een duurzame supermarkt.

Na een tegenvallend resultaat van de eerste helft van 2023 gaat supermarktketen Jumbo de strategie aanscherpen. Het bedrijf focust weer op ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’. Onder die aangescherpte strategie komt ook meer aandacht voor duurzaamheid onder de noemer ‘Gezonder én duurzamer leven leuk maken’.

In de aangescherpte strategie besteedt het bedrijf meer aandacht aan duurzaamheid. De eerste concrete stap van de supermarkt is vanaf 31 juli AGF-wegwerpzakjes in de ban doen. Dit is in navolging van vrijwel alle andere grote supermarkten die ook al gestopt zijn met het aanbieden van wegwerpzakjes.

Jumbo wil in 2040 klimaatneutraal opereren

Verder heeft de supermarktketen zich gecommitteerd aan de doelen van duurzaamheidscertificeerder Science Based Targets initiative (SBTi). Jumbo wil in 2040 klimaatneutraal opereren in de eigen bedrijfsvoering. In eerdere uitingen gaf de supermarkt aan al in 2030 klimaatneutraal te willen opereren. In de toeleveringsketen gaat het bedrijf leveranciers ondersteunen om de uitstoot te verminderen.

Uitdagende tijden voor Jumbo

Jumbo-CEO Ton van Veen beschrijft het eerste halfjaar van 2023 als ‘niet onze allerbeste periode’. De omzet staat na de eerste zes maanden van het jaar op bijna € 6 miljard. Dat komt echter voor een groot deel door de ‘onvermijdbare’ prijsstijgingen.

De omzetgroei is volgens marktdatabedrijf NielsenIQ iets onder het marktgemiddelde. De supermarktketen zegt de aanhoudende kostenstijgingen voor de klanten enigszins te willen beperken. Daarom genoegen te nemen met kleinere marges.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur