Carrefour wil het systeem snel uitbreiden naar thuisbezorgde boodschappen, zodat de klant kan zien wat het meest gunstig is voor de CO2-afdruk. Foto: Canva
De Franse supermarkt Carrefour vermeldt voortaan de totale CO2-afdruk van online bestelde boodschappen.
Die afdruk wordt zowel gegeven in kilogrammen als in het equivalent van per auto afgelegde kilometers. “Dit is een eerste stap, we streven ernaar de CO2 gegevens uiteindelijk op het winkeletiket zelf te vermelden, zodat de consument een duidelijke keus kan maken bij het vullen van het winkelkarretje”, zegt Carine Kraus, directeur ‘engagement’ bij Carrefour in vakblad LSA Conso.
Voorlopig gaat het alleen om boodschappen die de klant zelf ophaalt bij een zogenaamde ‘drive’, een pand waar supermarkten online bestellingen klaarzet en waarvan er in Frankrijk honderden bestaan. Het winkelbedrijf wil het systeem wel snel uitbreiden naar thuisbezorgde boodschappen, zodat de klant kan zien wat het meest gunstig is voor de CO2-afdruk.
Carrefour gebruikt openbare database
Carrefour gebruikt gegevens van Agribalyse, een openbare database die is samengesteld door Ademe, het Franse overheidsinstituut voor de ecologische transitie. Dat berekent de gemiddelde CO2-afdruk van een groot aantal producten en recepten, van de primaire agrarische productie tot aan het verpakte product in het winkelschap. Ademe gaat uit van gemiddelden en maakt in dit stadium geen onderscheid tussen verschillende merken, benadrukt Carrefour.
Voor de volgende fase is nog veel werk nodig, aldus Kraus. “Een product met tomatensaus van tomaten uit Marokko heeft een andere milieu-afdruk dan één met Franse tomaten. De herkomst van producten kan ook verschillen per seizoen. Dat moeten we allemaal in kaart zien te brengen, voordat we elk afzonderlijk product van de juiste informatie kunnen voorzien.”