De omzet van Just Eat Takeaway nam in Noord-Europa toe naar € 624 miljoen. - Foto: Just Eat Takeaway
In dit artikel
Het aantal bestellingen nam het afgelopen halfjaar af bij Just Eat Takeaway. Toch blijft de maaltijdbezorger positief, omdat het bedrijf ziet dat de verkoop in Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk weer aantrekt.
Het aantal maaltijdbestellingen nam op alle markten waar Just Eeat Takeaway actief is gemiddeld met 12% af. De bezorgdienst, in Nederland bekend onder de naam Thuisbezorgd.nl, maakte al eerder bekend dat het eerste halfjaar van 2023 minder zou zijn dan het eerste halfjaar van 2022. Toen zorgde de lockdowns vanwege corona ervoor dat meer orders werden geplaatst. Nu in 2023 de restaurants en cafés allemaal open zijn, neemt de populariteit van de maaltijdbezorger licht af. Ook de hoge inflatie weerhoudt consumenten ervan flink eten te bestellen.
Noord-Europa bestelt weer wat meer
Het bedrijf blijft positief, want het aantal bestellingen in Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland neemt wat toe. In Noord-Europa nam het aantal bestellingen het minst af (-9%), terwijl het aantal bestellingen in Zuid-Europa met 17% verminderde. Met name in Duitsland trekt de markt weer aan en daar zijn dan ook de meeste bestellingen geplaatst. De omzet in Noord-Europa nam toe met 10% naar € 624 miljoen.
De omzet van het bedrijf was wat lager dan vorig jaar: € 2,6 miljard in 2023 en € 2,8 miljard in 2022. De winst voor belastingen, afschrijvingen en afboekingen is in tegenstelling tot 2022 wel positief met € 143 miljoen.
Verkoop Grubhub
Verder maakt het bedrijf bekend nog steeds op zoek te zijn naar een geschikte koper voor de Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub. Dat bedrijf staat al sinds april 2022 in de verkoop, maar dat heeft nog geen geschikte kopers opgeleverd.