Nudging in de supermarkt kan leiden tot 21% meer verkoop, blijkt uit onderzoek in elf winkels in Noord-Brabant. - Foto: Twan Wiermans
In dit artikel
De verkoop van biologische producten neemt gemiddeld met 21% toe door interventies op de winkelvloer. In elf winkels in Noord-Brabant zijn er tien weken lang nudgingtechnieken toegepast op drie biologische groenten. De omzet van alle drie steeg aanzienlijk. Daarom zou nudging structureel ingezet moeten worden in supermarkten. Dat stelt Michaël Wilde, directeur van Bionext.
Lees ook: Bionext zet in op subtiel aanspreken consument
Drie nudgingtechnieken
In verschillende supermarkten werden drie bekende nudgingtechnieken toegepast: Positive Framing (âkies voor smaak, kies voor biologischâ), Social Proofing (â95% van de mensen koopt biologischâ) en Reassurance (âbedankt dat je kiest voor biologischâ). Een bordje bij het biologische schap met âKies voor smaakâ zorgde voor de grootste stijging (25%), gezamenlijk zorgden de interventies voor een gemiddelde stijging van 21%. De reacties op de onderzoeksresultaten variëren. Je hebt een groep mensen die aangeeft dit zeer waardevol en interessant te vinden en je hebt de groep die zegt: âlogisch, want alles waar je aandacht aan besteedt, gaat groeien, dat is een marketing-basisprincipeâ. Ik kan mij goed vinden in beide kampen, want voor mij zijn dit soort (nieuwe) inzichten zowel waardevol, interessant als logisch.Pilots opschalen naar grote supermarktketens
Waar het mij vooral om gaat, is dat dit soort âpilotsâ wordt opgeschaald naar de winkelvloeren van alle grote supermarktketens. Dat is momenteel op zijn zachtst gezegd best nog een uitdaging. Aan de ene kant wil men vanuit de hoofdkantoren in Zaandam, Veghel, Huizen, Utrecht en Culemborg uitstralen dat men maatschappelijk betrokken is en zich volop inzet voor de Nederlandse boer en een betere, groenere en eerlijkere wereld. Daar past natuurlijk een mooi, breed en zichtbaar biologisch assortiment goed bij. Aan de andere kant is de commerciële werkelijkheid dat deze retailers iedere dag consumenten keihard moeten verleiden om juist hun winkel in te stappen. Om dat te bewerkstelligen, zetten de retailers voornamelijk de âlaagsteprijs-kaartâ in. Nu is biologisch niet per se duur, maar aangezien het wel een duurder imago heeft, zijn marketeers minder geneigd om de winkels vol te hangen met âbiologischâ-bordjes. Door een gebrek aan aandacht en communicatie loopt de verkoop terug en trekt men de conclusie dat de Nederlandse consument wat minder heeft met biologisch. De Engelsen noemen dat een self-fulfilling prophecy. Kortom, een heel lastig verhaal. Opinie gaat verder onder de afbeeldingGeef boeren perspectief
Gezien de vele en urgente crises in het Nederlandse landbouw- en voedselsysteem kunnen wij het ons niet veroorloven om ons bij deze situatie neer te leggen. Als je huis in brand staat, ga je ook niet passief toekijken hoe alles in rook opgaat. Of het nou gaat over stikstofemissies, bodemverarming, CO2-uitstoot, watervervuiling, dierenwelzijn of biodiversiteitsverlies, wij hebben allemaal een verantwoordelijkheid en mogen deze lastige vraagstukken niet alleen overlaten aan de boeren en beleidsmakers. We hebben iedereen keihard nodig om de vraag naar biologische producten te laten groeien. Door als maatschappelijke organisatie, provincies, supermarkten, ketenpartijen, rijksoverheid en consument actief te kiezen voor Nederlandse biologische producten, geeft u perspectief aan al die boeren die willen verduurzamen, maar nu wachten op de markt.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp