Skip to content

Nudging op winkelvloer kan helpen bij groei naar 15% biologisch

De verkoop van biologische producten neemt gemiddeld met 21% toe door interventies op de winkelvloer. Zoals nudging. Daarom zou nudging structureel ingezet moeten worden in supermarkten. Dat stelt Michaël Wilde, directeur van Bionext.

Updated on:
Opinie
Sustainable food
nudging op winkelvloer premium

Nudging in de supermarkt kan leiden tot 21% meer verkoop, blijkt uit onderzoek in elf winkels in Noord-Brabant. - Foto: Twan Wiermans

De verkoop van biologische producten neemt gemiddeld met 21% toe door interventies op de winkelvloer. In elf winkels in Noord-Brabant zijn er tien weken lang nudgingtechnieken toegepast op drie biologische groenten. De omzet van alle drie steeg aanzienlijk. Daarom zou nudging structureel ingezet moeten worden in supermarkten. Dat stelt Michaël Wilde, directeur van Bionext.

De vraag naar biologische voeding moet structureel gestimuleerd worden om te groeien naar 15% in 2030, de ambitie in het actieplan ‘Groei van biologische productie en consumptie’, dat vorig jaar door het ministerie van LNV is gepresenteerd. Eerder deze maand brachten wij als Bionext het nieuws naar buiten over nieuwe onderzoeksresultaten die aantonen dat de verkoop van biologische producten gemiddeld met 21% stijgt, als gevolg van verschillende nudging-interventies op de winkelvloer. Voor diegene die het woord nudging niet kennen: nudges zijn kleine, subtiele duwtjes die, via specifieke aanpassingen in de omgeving of communicatie, ons gedrag richting gezonde en duurzame keuzes kunnen sturen. In diverse winkels in Noord-Brabant werden tien weken lang nudging-technieken toegepast op biologische zoete puntpaprika’s, komkommers en trostomaten. De omzet van alle drie steeg aanzienlijk.

Lees ook: Bionext zet in op subtiel aanspreken consument

Drie nudgingtechnieken

In verschillende supermarkten werden drie bekende nudgingtechnieken toegepast: Positive Framing (‘kies voor smaak, kies voor biologisch‘), Social Proofing (‘95% van de mensen koopt biologisch‘) en Reassurance (‘bedankt dat je kiest voor biologisch‘). Een bordje bij het biologische schap met ‘Kies voor smaak’ zorgde voor de grootste stijging (25%), gezamenlijk zorgden de interventies voor een gemiddelde stijging van 21%. De reacties op de onderzoeksresultaten variëren. Je hebt een groep mensen die aangeeft dit zeer waardevol en interessant te vinden en je hebt de groep die zegt: ‘logisch, want alles waar je aandacht aan besteedt, gaat groeien, dat is een marketing-basisprincipe’. Ik kan mij goed vinden in beide kampen, want voor mij zijn dit soort (nieuwe) inzichten zowel waardevol, interessant als logisch.

Pilots opschalen naar grote supermarktketens

Waar het mij vooral om gaat, is dat dit soort ‘pilots’ wordt opgeschaald naar de winkelvloeren van alle grote supermarktketens. Dat is momenteel op zijn zachtst gezegd best nog een uitdaging. Aan de ene kant wil men vanuit de hoofdkantoren in Zaandam, Veghel, Huizen, Utrecht en Culemborg uitstralen dat men maatschappelijk betrokken is en zich volop inzet voor de Nederlandse boer en een betere, groenere en eerlijkere wereld. Daar past natuurlijk een mooi, breed en zichtbaar biologisch assortiment goed bij. Aan de andere kant is de commerciële werkelijkheid dat deze retailers iedere dag consumenten keihard moeten verleiden om juist hun winkel in te stappen. Om dat te bewerkstelligen, zetten de retailers voornamelijk de ‘laagsteprijs-kaart’ in. Nu is biologisch niet per se duur, maar aangezien het wel een duurder imago heeft, zijn marketeers minder geneigd om de winkels vol te hangen met ‘biologisch‘-bordjes. Door een gebrek aan aandacht en communicatie loopt de verkoop terug en trekt men de conclusie dat de Nederlandse consument wat minder heeft met biologisch. De Engelsen noemen dat een self-fulfilling prophecy. Kortom, een heel lastig verhaal. Opinie gaat verder onder de afbeelding

Geef boeren perspectief

Gezien de vele en urgente crises in het Nederlandse landbouw- en voedselsysteem kunnen wij het ons niet veroorloven om ons bij deze situatie neer te leggen. Als je huis in brand staat, ga je ook niet passief toekijken hoe alles in rook opgaat. Of het nou gaat over stikstofemissies, bodemverarming, CO2-uitstoot, watervervuiling, dierenwelzijn of biodiversiteitsverlies, wij hebben allemaal een verantwoordelijkheid en mogen deze lastige vraagstukken niet alleen overlaten aan de boeren en beleidsmakers. We hebben iedereen keihard nodig om de vraag naar biologische producten te laten groeien. Door als maatschappelijke organisatie, provincies, supermarkten, ketenpartijen, rijksoverheid en consument actief te kiezen voor Nederlandse biologische producten, geeft u perspectief aan al die boeren die willen verduurzamen, maar nu wachten op de markt.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Michaël Wilde

Directeur van Bionext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding