De 51 winkels van Boni zullen geleidelijk dit jaar verder gaan onder de naam Nettorama. Foto: ANP
In dit artikel
Supermarkten Nettorama en Boni hebben het voornemen gedeeld om te fuseren. Als dit doorgaat, ontstaat een keten met 83 winkels in Nederland.
De supermarkten willen met de fusie uitgroeien tot de grootste A-merk discounter. De schaalvergroting is nodig in de huidige markt, volgens Boni-directeur Bouke van der Wal, om consumenten de laagste prijzen te blijven aanbieden en aantrekkelijk te zijn als werkgever. De 51 winkels van Boni zullen geleidelijk dit jaar verder gaan onder de naam Nettorama.
A-merk discounters
Nettorama-directeur Michel Mattheeuws: “Dit is een natuurlijk moment en een logische combinatie. Nettorama en Boni zijn beide familiebedrijven. Succesvolle A-merkdiscounters, die in iets meer dan 50 jaar zijn uitgegroeid tot stabiele winkelketens met trouwe klanten.”
Beide supermarkten profileren zich al A-merk discounters omdat het assortiment voor ongeveer 70% bestaat uit A-merken.
Groei Boni door fusie PLUS
Door de fusie van PLUS en Coop kreeg Boni acht nieuwe filialen in heel Nederland. In totaal moest de PLUS-Coop combinatie twaalf supermarkten van de hand doen om voldoende concurrentie te behouden.
De fusie moet nog goedgekeurd worden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de ondernemingsraad van Boni.