Bonduelle slaagde er in Europa in door prijsstijgingen de hogere inputkosten te compenseren. - Foto: ANP
Bonduelle heeft in het boekjaar tot 30 juni een omzet gedraaid van ruim € 2,4 miljard, dat was 9,2% meer dan in de voorafgaande periode. Een flink deel van die toename komt door gunstige wisselkoersen; op vergelijkbare basis komt de groei uit op 5%. Dat is grotendeels te danken aan hogere verkoopprijzen, maar het Franse concern geeft daar verder geen cijfermatige informatie over.
De sterkste groei zit bij diepvriesproducten met een toename van 16,5% op vergelijkbare basis. Hier kan het Franse bedrijf onder meer profiteren van de hogere vraag uit de horeca. Conserven laten een toename zien van 13%. Bij de divisie vers, die goed is voor € 1 miljard aan omzet, liepen de verkopen echter met 5,4% terug, met name door de lagere vraag naar salades.
Bonduelle meldt daarbij dat bij producten met een langere bewaartijd in Europa de volumes dalen. Maar omdat de markt als geheel ook krimpt, blijft het marktaandeel gelijk. Bij de productie voor huismerken blijft de omzet op gelijk niveau. ‘’Die producten stellen grote winkelbedrijven in staat om te reageren op uiteenlopende marktsegmenten.’
Bonduelle slaagde er in Europa in door prijsstijgingen de hogere inputkosten te compenseren, maar dat was niet het geval in Noord-Amerika. Daar heeft het bedrijf bovendien te kampen ‘met een plaag bij de gewassen die de hele sector heeft geraakt’. Ondanks de terugloop bij de voedingsbestedingen, die in het laatste kwartaal van het boekjaar is versterkt, en de daardoor veroorzaakte ongunstige marktsituatie blijft Bonduelle bij de voorspelling dat de operationele winst en marge hoger uit zijn gekomen dan in de voorafgaande financiële periode. Het bedrijf maakt, zoals gebruikelijk in Frankrijk, de winstcijfers pas in een later stadium bekend.