Productie van het kaasje Babybel bij Groupe Bel in Frankrijk. - Foto: AFP
Groupe Bel heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van € 121 miljoen, dat is 25,8% meer dan in 2018. Dit blijkt uit het jaarverslag 2019.
De operationele winst ging met bijna 32% omhoog naar € 211 miljoen waardoor de marge steeg van 4,8% in 2018 naar 6,2% vorig jaar. Groupe Bel meldde eerder al dat de omzet met 2,8% steeg naar € 3,4 miljard.
“De verbetering van het operationele resultaat weerspiegelt de inspanningen rond de industriële productiviteit en de kostenvermindering in het kader van het in 2018 aangekondigde transformatieplan. Dat gebeurde tegen de achtergrond van een relatieve stabiliteit van de prijzen van grondstoffen en de belangrijkste valuta,” licht het Franse zuivel- en toetjesbedrijf toe.
Gevolgen coronavirus onduidelijk
Bel gaat de komende tijd nog door met de herstructurering. Zo wordt verder gesneden in reclamekosten, moeten de algemene kosten verder omlaag en worden de maatregelen ter verbetering van de productie opgevoerd. Voor het lopende jaar durft Groupe Bel nauwelijks een voorspelling te doen gezien de aanhoudende geopolitieke problemen in Zuidwest-Azië en Midden-Oosten, een nog altijd ingewikkelde economische situatie in Europa en de ontwikkelingen rond de gezondheidssituatie in de wereld. Bel houdt wat dat laatste betreft de gevolgen van het coronavirus voor de consumptietrends op haar verschillende markten scherp in de gaten. “De financiële gevolgen lijken op dit moment beperkt gezien de geografische spreiding van de activiteiten. Die constatering kan echter veranderen, afhankelijk van de evolutie van de feitelijke situatie”, aldus de onderneming in een toelichting op de jaarcijfers.