Foto: Bert Jansen
In dit artikel
Supermarkten willen de allergoedkoopste zijn, zelfzuivelaars de allerbeste. De consument is veranderd, gaat voor een verhaal achter het product en kiest automatisch voor lekker en eerlijk. Dat biedt kansen voor zelfzuivelaars, schrijft Theo Dekker, voorzitter van de Bond van Boerderijzuivelbereiders. Maar het is niet alles goud wat er blinkt.
Slechts een klein gedeelte van de totale Nederlandse melkplas wordt op het eigen erf verwerkt tot een volwaardig eindproduct. Veruit de meeste zelfzuivelaars zijn lid van de Bond van Boerderijzuivelbereiders (BBZ) en doen deze week massaal mee aan de Cum Laude Awards. Dat is de verkiezing van de lekkerste kaas en het lekkerste zuivelproduct gemaakt op eigen boerderij.
Gebruik de term dagverse melk van eigen koeien op eigen boerderij gemaakt
Zelfzuivelaars een levendige groep fanatieke boeren en boerinnen
De gemiddelde melkveehouder zou zich eens meer moeten verdiepen in de afzet van zijn product. Er zijn namelijk genoeg boeren die niet eens weten hoeveel liter melk er in een kilo kaas gaat. Dat is een slechte zaak. Hoewel maar een heel klein percentage van de melk op eigen erf wordt verwerkt, zijn de zelfzuivelaars wel een levendige groep fanatieke boeren en boerinnen. Ze staan bekend als ondernemende mensen die gemakkelijk inspringen op de wensen van de consument. Vele kaasboerderijen verkopen rechtstreeks aan de consument en ontmoeten hun klanten in de boerderijwinkel, waar ze een praatje maken en hun passie voor het vak uitstralen.
De term kwaliteit valt vele malen per dag als het over zuivelbereiding gaat. De definitie van kwaliteit betekent voor ons: voldoen aan de eisen van de consument. En daar hebben de zelfzuivelaars goud in handen. Je moet maken wat de consument vraagt en daar een goede prijs voor dúrven vragen.
De allerbeste klinkt toch een stuk beter dan de allergoedkoopste
Het gestunt met voedsel in de supermarkten zou bij wet verboden moeten worden. Het is te schandalig voor woorden dat er twee pakken zuivel voor de prijs van één worden aangeboden om klanten maar naar de supermarkt te lokken.
Supermarkten willen de allergoedkoopste zijn, terwijl een zelfzuivelaar de allerbeste wil zijn. Laten we trots zijn op ons product en dit uitstralen naar de buitenwereld. Gebruik de term dagverse melk van eigen koeien op eigen boerderij gemaakt.
Keuring ook vorm van feedback
Om de trots en de marketing te ondersteunen, organiseert de Bond van Boerderijzuivelbereiders naast zijn traditionele najaarskeuringen op acht plekken in het land ook het groots opgezette evenement de Cum Laude Award. Rubriekwinnaars kunnen zich het hele jaar de beste noemen. De overall-winnaar mag zich de allerbeste noemen en dat klinkt toch een stuk beter dan de allergoedkoopste.
De zelfzuivelaars gebruiken de keuring van zuivelproducten niet alleen voor promotie, maar ook als feedback. Daardoor leren ze wat ze als ondernemer verbeteren kunnen aan hun processen. Kennis is macht. Daarom organiseren we als BBZ ook studieavonden en maken we een vakblad met het laatste nieuws. De boerderijzuivelsector staat namelijk niet stil. Dit komt vooral omdat de consument de laatste jaren is veranderd. Die gaat voor een verhaal achter het product en kiest automatisch voor lekker en eerlijk.
Vechten voor je afzet
Op de keuringen worden dan wel vele gouden oorkondes uitgereikt, toch is het niet allemaal goud wat er blinkt. Ondanks de positieve houding van de BBZ over zelfzuivelen, waarschuwen we nieuwkomers voor het vele werk en de steeds strengere regelgeving omtrent voedselveiligheid en kwaliteitsnormen van vooral de grotere afnemers. Ook waarschuwt de BBZ voor de soms moeizame afzet. Als nieuwkomer op de markt zal je moeten vechten voor je afzet. Een Cum Laude Award kan de afzet bevorderen als certificaat van lekker goed en gemaakt op eigen boerderij.
Theo Dekker is geitenhouder in Schagerbrug (N.-H.) en voorzitter van de Bond van Boerderijzuivelbereiders (BBZ)