Beyond Meat bij de vleesvervangers in het supermarktschap. Foto: Hans Prinsen
In dit artikel
De Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat verkocht in het tweede kwartaal 24% minder dan een jaar eerder. De omzet daalde daardoor fors met 30,5% tot $ 102 miljoen.
De Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat verkocht in het tweede kwartaal 24% minder dan een jaar eerder. De omzet daalde daardoor fors met 30,5% tot $ 102 miljoen. Het bedrijf schrijft de dalingen toe aan een zwakke vraag naar vleesvervangers, vooral in de Amerikaanse retail- en foodservice, en een ‘bijzonder sterk’ tweede kwartaal in 2022.
Niet genoeg nieuwe consumenten
CEO Ethan Brown verwoordde in een toelichting op de cijfers de situatie als volgt: “Het belangrijkste probleem met de categorie is dat het niet genoeg nieuwe consumenten aantrekt. De totale taart groeit niet en dat moeten we samen met andere bedrijven oplossen.”
Het bedrijf heeft het vooral moeilijk in de Amerikaanse markt. Daar daalde de omzet in de retail met 39%. Het verkochte volume ging met 34% omlaag. De omzet in de foodservice ging nog harder onderuit met 45%. In de overige markten waren de dalingen iets minder fors met een 16% lagere omzet in de retail en 1% lagere omzet in foodservice.
Verwarring over gezondheidsvoordelen
Volgens Brown zijn er meerdere economische factoren die meespelen bij de teruglopende cijfers, waaronder inflatie en hogere rentetarieven die de koopkracht van consument onder druk zetten. Daarnaast spelen ook andere zaken mee, zo stelt hij: “We zijn er ons ook terdege van bewust dat er onduidelijkheid en verwarring bestaat over de gezondheidsvoordelen van plantaardig vlees en dat dit de groei van de categorie onder druk zet. Als merk en categorie hebben we aanzienlijk meer werk te doen om de consument te bereiken over de gezondheidsvoordelen van respectievelijk Beyond Meat en plantaardig vlees.” Vooral in de Verenigde Staten worden vleesvervangers gegeten vanwege gezondheidsredenen. In Europa zijn de reden meer klimaat-gerelateerd, zo stelde Brown.
Er is volgens hem een kloof tussen de gezondheidsvoordelen van zijn producten en de perceptie die consumenten hebben, en die kloof lijkt groter te worden. Brown haalde cijfers aan waaruit zou blijken dat het aandeel Amerikanen dat denkt dat plantaardige vleesvervangers gezond zijn, daalde van 50% in 2020 naar 38% in 2022.
Vooruitgang Beyond Meat in Europa
Op de vraag van een analist of Beyond Meat niet een kleiner bedrijf moet blijven – “Krimpen om te winnen is altijd een moeilijke strategie, maar gezien waar je hier mee te maken hebt in termen van perceptie van de consument… Zou je overwegen om het bedrijf in die richting aan te passen?” – antwoordde Brown dat hij het daar ‘rigoureus’ mee oneens is en dat het de moeilijkste periode van het bedrijf nu heeft doorgemaakt. Daarnaast wordt in Europa veel vooruitgang geboekt bij de verkoop bij strategische partners zoals McDonald’s en is er een hoge acceptatie is bij de consument, zo zette hij zijn stelling kracht bij.
Beyond Meat wist het wel voor elkaar te krijgen het verlies te verminderen. Onder de streep was het resultaat -$ 53,5 miljoen, tegenover -$ 97 miljoen een jaar eerder. De brutowinst ging van rode naar zwarte cijfers: van -$ 6 miljoen naar $ 2 miljoen. Deze positieve ontwikkeling kwam door lagere kosten voor grondstoffen en materialen, lagere voorraadreserves en lagere logistieke kosten.
Het bedrijf had als doel om in de tweede helft van dit jaar een positieve kasstroom te bewerkstelligen. Gezien de huidige omstandigheden komt het daar op terug. Desondanks benadrukte Brown tegenover beursanalisten dat de organisatie kosten blijft drukken. Ook de omzetverwachting voor het gehele jaar stelde het bedrijf naar beneden bij.
Lees ook: Rabo: nieuwe generatie vleesvervangers gericht op consument