Foodbag is een Belgische maaltijdbox die inzet op lokale, Belgische producten. Foto: Foodbag
Foodbag, de één na grootste maaltijdbezorger van België, ziet volop kansen om te groeien. Het gaat de concurrentie aan met de grote jongens zoals HelloFresh, en onderscheidt zich door te focussen op lokale producten.
Foodbag groeit
Foodbag werd in 2014 opgericht en levert inmiddels 6 miljoen maaltijden per jaar. In 2019 is Foodbag gefuseerd met maaltijdbox Smartmat en in 2021 werd het marktaandeel nog verder vergroot met de overname van concurrent 15gram. Ook supermarkt Colruyt stapte in, met een belang van ruim 40% in de overkoepelende Smartmat-holding.Lokale producten
Waar HelloFresh met name inzet op gemak en vers in de communicatie, kiest Foodbag bewust voor lokaal en seizoensgebonden producten. Ronse: âWe hebben zeven receptontwikkelaars in dienst, die elke week zorgen dat er 35 gerechten in vijf verschillende kookstijlen beschikbaar zijn. Eén van de parameters waarop zij hun keuze baseren, is de seizoensgebondenheid van een product.â De bedrijven waar Foodbag mee samenwerkt zijn allemaal Belgisch. Ronse schat dat gedurende het jaar 75% van het assortiment afkomstig is uit eigen land.Lees ook: Naoberkrat: âLokaal en gemak verenigen zich in onze maaltijdboxâ
Belgische markt loopt achter op Nederland
Foodbag ziet nog volop kansen om verder te ontwikkelen. Ronse kijkt hiervoor naar Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Volgens hem loopt België achter op de ontwikkeling in e-commerce in voeding. âDaar zie je dat mensen steeds meer online hun boodschappen doen en een online supermarkt als Picnic enorm groeit. Dat staat ook in België te gebeuren.â In Nederland werd in 2021 voor â¬Â 700 miljoen aan abonnementen op een maaltijdbox uitgegeven. Eén op de tien Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar heeft een abonnement op een maaltijdbox, blijkt uit onderzoek. Hoe groot de markt in België precies is, is niet bekend. HelloFresh heeft in Nederland een veel groter marktaandeel dan in België (ongeveer 70%). Maaltijdboxen met een lokaal karakter zijn in Nederland aanwezig, maar hebben een bescheiden marktaandeel, denk hierbij aan Boerschappen en De Krat.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij