Een maaltijdbox van HelloFresh. In Europa gaat het bedrijf ook kant-en-klaarmaaltijden leveren. Dat doet het al in de Verenigde Staten en Canada. - Foto: HelloFresh
In dit artikel
HelloFresh wil kant-en-klaarmaaltijden gaan leveren in Europa. Dat doet het Duitse bedrijf al in de Verenigde Staten en Canada, maar maakt nu bekend dat verder te willen uitrollen.
In Nederland lijkt hier al op voorgesorteerd te worden met het in het leven roepen van een nieuwe website en accounts op social media voor het merk Factor. Desgevraagd laat een woordvoerder weten dat de lancering van de maaltijddienst later deze maand is en zij verder geen informatie kan geven.
Consument met minder tijd
Dat HelloFresh de intentie heeft om kant-en-klaarmaaltijden te gaan leveren in Europa, vertelde CEO Dominik Richter tijdens de toelichting op de halfjaarcijfers. In de Verenigde Staten en Canada heeft HelloFresh al voet aan de grond met het merk Factor, dat in 2020 is overgenomen door de Duitse maaltijdboxleverancier.
Richter: “Onlangs hebben we een nieuwe categorie aangeboord met ready-to-eat-maaltijden. In de VS zijn we hierin al de grootste. Daarmee veranderen we de manier waarop wordt gegeten, niet alleen voor mensen die thuis koken, maar ook voor consumenten met minder tijd.” Met de maaltijden mikt HelloFresh op mannelijke consumenten, eenpersoonshuishoudens en consumenten die nog meer gemak wensen.
Vorig jaar lanceerde HelloFresh al een nieuw merk in Nederland, Greenchef.
Minder klanten en minder bestellingen
HelloFresh heeft nog steeds last van de hoge inflatie. Hierdoor laten consumenten de maaltijdboxen van het Duitse bedrijf links liggen. Het aantal actieve klanten daalde met bijna 9%.
De afname van het aantal klanten is volgens Richter te verklaren door het verminderde besteedbare inkomen van consumenten, de piek door de corona-pandemie en capaciteitsproblemen in de Verenigde Staten. Als gevolg hiervan nam ook het aantal geleverde maaltijden af naar 253,6 miljoen (-6%). De gemiddelde bestelwaarde groeide wel, wat ervoor zorgde dat het omzet van het bedrijf enigszins op peil bleef.
Operationele winst omhoog
De opbrengsten van waren iets minder in het tweede kwartaal van 2023 in vergelijking met een jaar eerder (-2%). De omzet kwam uit op € 1,9 miljard. De operationele winst ging daarentegen wel met 32% omhoog naar € 191,9 miljoen.
Lees ook: Consumentenbond: maaltijdboxen strooien met claims