Veel consumenten zijn het eens met de stelling: ‘vlees is een onmisbaar onderdeel in een gezond voedingspatroon’. Foto: Canva
Meer consumenten vinden vlees onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeker GfK in opdracht van Vion onder Duitse consumenten.
In het onderzoek is consumenten gevraagd of zij het eens zijn met de stelling: ‘vlees is een onmisbaar onderdeel in een gezond voedingspatroon’. Hierop gaf 61% aan het hiermee eens te zijn. In 2022 was dit nog 59%. Ook Duitse jongvolwassenen geven aan zich hierin te vinden, meer dan een jaar geleden. 46% van de consumenten onder 34 geeft aan vlees gezond te vinden ten opzichte van 38% in 2022. Gemiddeld geeft 53% van Duitse consumenten aan vlees als gezond te zien (2022: 51%). Vion hangt hieraan de conclusie vast dat het imago van vlees verbetert.
Duurzaamheid wel aandacht, maar niet leidend
Ook duurzaamheid geniet aandacht onder de consumenten, 65% geeft aan duurzaam geproduceerd vlees te kopen als dit beschikbaar is. 40% geeft ook aan dat impact op klimaat een van wisselende impact is op de consumptie van vlees. Echter geeft ook 60% aan geen behoefte te hebben aan informatie over CO2-uitstoot van hun vlees. Ook het belang van keurmerken neemt af ten opzichte van 2022. Bij de aanschaf van vlees blijven versheid en kwaliteit de belangrijkste afwegingen.
Vion Consumer Monitor
Sinds 2007 voert GfK jaarlijks de Vion Consumer Monitor uit in opdracht van Vion Food Group. Hiervoor worden 4.000 Duitse huishoudens gevraagd naar hun voorkeuren voor vleesconsumptie. Dit is representatief onderzoek.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.