Beyond Meat heeft in diverse landen een samenwerking met McDonald’s en ziet daarvan resultaat. Foto: Robin Utrecht
Steeds meer producenten van vleesvervangers gaan samenwerkingsverbanden aan met fastfoodketens. Daarmee is de foodservice een belangrijke afzetmarkt voor plantaardige merken.
Wederzijds profijt
Ook bij de andere fastfoodketens heeft plantaardig de aandacht, wat resulteert in samenwerkingen met producenten van vlees- en zuivelvervangers. Zo heeft McDonaldâs in Oostenrijk een partnerschap met haverdrankproducent Oatly. Recent vertelde de marketingdirecteur van Burger King Duitsland in een interview met Vegconomist dat één op de vijf Whoppers die in het land verkocht wordt, plantaardig is. Burger King heeft een samenwerking met De Vegetarische Slager voor de vleesvervangers. Ook pizzaketen Dominoâs werkt samen met deze producent van vleesvervangers die onder de vlag van Unilever valt. Bij KFC zijn de vegetarische burgers van Quorn, producent van mycoproteïne. De fastfoodketens profiteren van de ervaring in plantaardige producten van de merken en de merken profiteren van het distributienetwerk van de ketens.Aandeel plantaardig hoofdgerechten
Onlangs bracht Proveg een rapport uit met daarin een inventarisatie van de menuâs van vijf fastfoodketens in negen landen. Daaruit concludeerde de non-profitorganisatie die zich inzet voor meer plantaardig voedsel dat Burger King het beste scoorde wat betreft plantaardig aanbod. KFC kwam onderaan de lijst terecht. Van alle 307 Burger King-hoofdgerechten in negen landen waren er 30 plantaardig (producten die geen dierlijke bestanddelen bevatten), oftewel 9,8%. In Nederland was het aandeel nog hoger, met 15% van de hoofdgerechten dat plantaardig is. Bij broodjeszaak Subway is ruim 9% van de hoofdgerechten plantaardig. Nederland scoorde het beste van de negen landen, met zeven plantaardige opties. Bij McDonaldâs waren 9 van de 242 hoofdgerechten plantaardig (3%). De keten biedt meerdere vegetarische opties aan, maar door de toevoeging van kaas of saus zijn ze niet volledig plantaardig. Zo hebben de Nederlandse restaurants geen gerechten die volledig plantaardig zijn. Bij KFC is minder dan 1% van de hoofdmenuâs plantaardig. Van de 325 gerechten was er 1 plantaardig.Nog veel te winnen
Niet geheel verrassend is er volgens Proveg nog veel te winnen, bijvoorbeeld door het volledig plantaardig maken van maaltijden in plaats van vegetarisch. Ook raadt de organisatie fastfoodketens aan om hun partnerschappen met producenten uit te breiden. âDoor samen te werken met de juiste verkooppunten en distributeurs kunnen plantaardige merken hun impact en omzet aanzienlijk vergrotenâ, schrijft de organisatie. Duidelijk is dat de ketens en de merken elkaar nu al goed weten te vinden en belangrijk voor elkaar zijn.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst