Skip to content

Fastfoodketens en plantaardige merken weten elkaar te vinden

Steeds meer producenten van vleesvervangers gaan samenwerkingsverbanden aan met fastfoodketens. Daarmee is de foodservice een belangrijke afzetmarkt voor plantaardige merken.

Updated on:
Business
Achtergrond
Producent van vleesvervangers Beyond Meat heeft in diverse landen een samenwerking met McDonald’s en ziet daarvan resultaat. Foto: Robin Utrecht premium

Beyond Meat heeft in diverse landen een samenwerking met McDonald’s en ziet daarvan resultaat. Foto: Robin Utrecht

Steeds meer producenten van vleesvervangers gaan samenwerkingsverbanden aan met fastfoodketens. Daarmee is de foodservice een belangrijke afzetmarkt voor plantaardige merken.

De CEO van Beyond Meat liet het nog maar eens doorschemeren tijdens de presentatie van de financiële cijfers vorige week: de foodservice is een belangrijke afzetmarkt voor vleesvervangers. Dan gaat het niet om chique restaurants, maar vooral om de fastfoodketens die een rol spelen. Niet alleen voor de afzetvolumes is deze markt belangrijk, ook vanwege de mogelijkheden om partnerschappen met de ketens te sluiten en zo de zichtbaarheid te vergroten. Producent van vleesvervangers Beyond Meat heeft in diverse landen een samenwerking met McDonald’s en ziet daarvan resultaat. In de landen buiten de Verenigde Staten zag Beyond Meat afgelopen kwartaal een volumestijging van 19% in het foodservicekanaal, ‘voornamelijk als gevolg van sterke verkopen aan grote QSR-klanten (quick service restaurants) in de EU’. De CEO zei: “Het McPlant-platform krijgt voet aan de grond.” Lees ook: Beyond Meat brengt 24% minder producten aan de man

Wederzijds profijt

Ook bij de andere fastfoodketens heeft plantaardig de aandacht, wat resulteert in samenwerkingen met producenten van vlees- en zuivelvervangers. Zo heeft McDonald’s in Oostenrijk een partnerschap met haverdrankproducent Oatly. Recent vertelde de marketingdirecteur van Burger King Duitsland in een interview met Vegconomist dat één op de vijf Whoppers die in het land verkocht wordt, plantaardig is. Burger King heeft een samenwerking met De Vegetarische Slager voor de vleesvervangers. Ook pizzaketen Domino’s werkt samen met deze producent van vleesvervangers die onder de vlag van Unilever valt. Bij KFC zijn de vegetarische burgers van Quorn, producent van mycoproteïne. De fastfoodketens profiteren van de ervaring in plantaardige producten van de merken en de merken profiteren van het distributienetwerk van de ketens.

Aandeel plantaardig hoofdgerechten

Onlangs bracht Proveg een rapport uit met daarin een inventarisatie van de menu’s van vijf fastfoodketens in negen landen. Daaruit concludeerde de non-profitorganisatie die zich inzet voor meer plantaardig voedsel dat Burger King het beste scoorde wat betreft plantaardig aanbod. KFC kwam onderaan de lijst terecht. Van alle 307 Burger King-hoofdgerechten in negen landen waren er 30 plantaardig (producten die geen dierlijke bestanddelen bevatten), oftewel 9,8%. In Nederland was het aandeel nog hoger, met 15% van de hoofdgerechten dat plantaardig is. Bij broodjeszaak Subway is ruim 9% van de hoofdgerechten plantaardig. Nederland scoorde het beste van de negen landen, met zeven plantaardige opties. Bij McDonald’s waren 9 van de 242 hoofdgerechten plantaardig (3%). De keten biedt meerdere vegetarische opties aan, maar door de toevoeging van kaas of saus zijn ze niet volledig plantaardig. Zo hebben de Nederlandse restaurants geen gerechten die volledig plantaardig zijn. Bij KFC is minder dan 1% van de hoofdmenu’s plantaardig. Van de 325 gerechten was er 1 plantaardig.

Nog veel te winnen

Niet geheel verrassend is er volgens Proveg nog veel te winnen, bijvoorbeeld door het volledig plantaardig maken van maaltijden in plaats van vegetarisch. Ook raadt de organisatie fastfoodketens aan om hun partnerschappen met producenten uit te breiden. “Door samen te werken met de juiste verkooppunten en distributeurs kunnen plantaardige merken hun impact en omzet aanzienlijk vergroten”, schrijft de organisatie. Duidelijk is dat de ketens en de merken elkaar nu al goed weten te vinden en belangrijk voor elkaar zijn.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur