Het bedrijf Mixblik laat zien dat ondernemen én het helpen van je medemens prima samen kunnen gaan. De initiatiefnemers creëren een zelfstandige positie voor migrantenvrouwen die net in Nederland zijn gearriveerd. Foto: Eline Burmanje/Mixblik
In dit artikel
Steeds meer ondernemers ontwikkelen hun bedrijf vanuit een maatschappelijke visie. Ze willen een bijdrage leveren aan de maatschappij, maar ook een rendabel bedrijf runnen. Maakt het sociaal ondernemen de businesscase makkelijker, of zorgt het juist voor extra uitdagingen? Drie sociaal ondernemers vertellen over hun ervaringen.
Als ondernemer sta je een stuk sterker. Je bent flexibeler en wendbaarderEsther van der Hoeven vindt de combinatie van mensen helpen en een onderneming runnen ideaal. âIk zie dit als één grote meerwaarde. Als ondernemer sta je een stuk sterker. Je bent flexibeler en wendbaarder. Het ondernemen zorgt ervoor dat je scherp blijft en dat je een product neerzet dat ertoe doet. Daarnaast merk ik dat mensen anders naar je kijken. Op een professioneler niveau. Dat zie je terug in de gespreksverhoudingen.â Nog een voordeel: de samenwerkingspartners. âAls je sociaal onderneemt, dan spreekt dat bepaalde bedrijven aanâ, weet Van der Hoeven uit ervaring.
Minder produceren
Soms maakt het sociale aspect het ondernemen wel lastiger. âJe kunt niet altijd zeggen: de productie gaat door. We kunnen de vrouwen niet te veel belasten. Het lerend vermogen staat bij ons centraal. Dat zal ook altijd zo blijven. Als wij aanvragen krijgen om in een bepaalde periode 10.000 blikken te produceren, dan geven we aan: âWe weten zeker dat we er 6.000 kunnen maken in die tijd, maar we weten niet of de we de 10.000 halen. Dat is afhankelijk van het leertraject van de vrouwenâ. We kunnen dus minder produceren dan wanneer we alleen businessgericht zouden ondernemen. De uitdaging is om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Gelukkig merken we dat onze klanten begrip hebben voor deze manier van werken.â Het streven van de drie initiatiefnemers van Mixblik is om over drie jaar zonder subsidies het bedrijf te runnen. âDaarbij zullen we wel aan de gemeente vragen of ze willen betalen voor leer- en werkplekken, zoals voor onze leraar Nederlands en voor coaches die we gebruiken. Dat zijn extra kosten die een reguliere ondernemer niet heeft.âSociaal ondernemen steeds meer ingeburgerd
Ze merkt dat het sociaal ondernemen steeds meer ingeburgerd raakt in de maatschappij. âOp dat gebied is er echt een maatschappelijke verandering gaande. Toen ik zoân vier jaar geleden met Mixblik begon, zeiden veel mensen: âJe kunt niet beiden doen. Je moet een keuze maken. Je bent goed in het sociale werkveld. Focus je dan daaropâ. Inmiddels is dat veranderd. Het sociale aspect, lokale producten en duurzaamheid zijn steeds belangrijker geworden voor de hele samenleving. Het gaat niet meer alleen om jij, maar om de hele maatschappij.â Persoonlijk vindt de onderneemster zowel het sociale aspect als het ondernemersaspect belangrijk. âIk vind het fijn om mijn eigen inkomsten te genereren. Maar het sociale aspect is voor mij de motor om te ondernemen. Ik ben niet met Mixblik begonnen om een blikfabriek te openen. Mijn drive is om de vrouwen te helpen. Dat zal altijd zo blijven. Die meerwaarde stijgt echt boven alles uit.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp