Skip to content

Kennistekort belemmert werking ecolabel op voeding

Consumenten staan positief tegenover een ecolabel op vleesproducten blijkt uit onderzoek van de Manchester Metropolitan University.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
ecolabel voeding

Er zijn verschillende organisaties bezig met de ontwikkeling van een ecolabel voor voeding. Foto: Canva

Consumenten staan positief tegenover een ecolabel op vleesproducten blijkt uit onderzoek van de Manchester Metropolitan University. Om het maximale effect uit het label te krijgen, zijn er nog wel wat hobbels te nemen.

In de Britse studie werd aan 255 consumenten het ecolabel, ontworpen door non-profitorganisatie Foundation Earth, voorgelegd door middel van een vragenlijst. De consumenten reageerden positief op het label, ze vonden het een duidelijk ontwerp en vinden het belangrijk om te weten welke milieu-impact hun aankoop heeft.

Naast een vragenlijst interviewde de onderzoekers een aantal van de respondenten. Alle deelnemers hieraan zijn voorstander van een ecolabel op vleesproducten. Vele van hen vinden het ook belangrijk dat de milieu-impact wordt gedeeld, zodat consumenten dat kunnen meenemen in hun aankoopoverweging.

Te weinig kennis over inhoud ecolabel

Toch blijkt uit de studie dat er nog een weg te gaan is voordat consumenten een ecolabel daadwerkelijk gaan gebruiken. Consumenten zijn onvoldoende geïnformeerd over wat het label inhoudt: Welke duurzaamheidsfactoren worden meegenomen? Enkele consumenten denken dat het gaat over ‘food miles’, de afstand die is afgelegd van primaire productie tot het winkelschap. Anderen denken dat het iets zegt over water- en landgebruik in combinatie met CO2-uitstoot. Het overgrote gedeelte van de respondenten zegt niet precies te weten waarop de score is gebaseerd. Dat zorgt er ook voor dat consumenten de waarde van ecolabels niet altijd inzien en het niet meenemen in hun aankoopoverweging.

Prijs en gewoontes

Ook blijkt het gebruikelijke winkelgedrag hardnekkig. Consumenten geven aan dat ze vaak dezelfde producten kopen, omdat deze goed zijn bevonden. Dat betekent dat er minder aandacht wordt besteed aan de ecoscore op dat product. Ook prijs is nog steeds een barrière, goedkoop is belangrijker dan een groen ecolabel. De consumenten denken ook dat duurzaam vlees duurzamer is dan gangbaar en dat leidt tot een lagere aankoopintentie.

Ecolabel in ontwikkeling

Er zijn verschillende organisaties bezig met de ontwikkeling van een ecolabel voor voeding. Er zijn een paar labels in omloop zoals Eco-Score en PlanetScore. Eco-Score wordt al gebruikt in supermarkten Carrefour en Colruyt. Ook Lidl heeft hiermee geëxperimenteerd in Nederland. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) doet ook onderzoek naar de ontwikkeling van standaardmethodiek voor het meten van milieu-impact van voeding.

Lees ook: Niet wachten op EU: Nederland zet zich in voor eenduidig ecolabel

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur