Skip to content

Meer foodwinkels in Nederlandse straten

Er zijn steeds meer foodwinkels in de Nederlandse winkelstraten te vinden.

Updated on:
Nieuws
Retail
foodwinkels in Nederland

Foto: Canva

Er zijn steeds meer foodwinkels in de Nederlandse winkelstraten te vinden. Opvallend, want voeding is volgens ING het hardst getroffen door de inflatie.

In Nederland zijn op dit moment meer foodwinkels dan kledingwinkels. Waar het aantal non-foodwinkels afneemt, stijgt het aantal winkels in food juist. In vijf jaar tijd groeide het aantal supermarkten met 6% en voedingsspeciaalzaken met 2%, meldt de ING op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De bank vraagt zich af of de groei van het aantal foodwinkels op termijn niet leidt tot overcapaciteit.

De omzet in de detailhandel zal nog wel groeien met zo’n 5%, maar dat schrijven onderzoekers van ING vrijwel volledig toe aan de fors hogere prijzen in de winkels. Zo constateren zij dat de prijzen van voedingsmiddelen in de eerste zeven maanden van dit jaar met gemiddeld 16% toenamen. Ook kleding werd fors duurder, gemiddeld 11%, evenals verzorgingsproducten (plus 9%).

Laag consumentenvertrouwen

Nederlandse consumenten houden de hand dit jaar op de knip vanwege de gestegen inflatie en een laag consumentenvertrouwen. ING verwacht dat de winkelverkoop in de detailhandel voor dit jaar daardoor met 2% daalt. Het zou voor het eerst in tien jaar tijd zijn dat de sector te maken krijgt met krimp.

De hoge inflatie heeft geleid tot een ‘historisch laag consumentenvertrouwen’, merkt ING op. Vooral in de winkelstraat geven Nederlanders minder geld uit. Volgens ING, dat zich daarbij baseert op pintransactiedata, liep de omzet in de winkels die deze producten verkopen in het tweede kwartaal van dit jaar terug.

Medeauteur: Alieke Hilhorst

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau