Ondernemers worden steeds vaker aangesproken door afnemers, accountants en de overheid hoe zij met duurzaam ondernemen omgaan. Foto: Canva
Recentelijk was ik aanwezig bij een bijeenkomst voor foodondernemers. Tijdens de bijeenkomst stond ‘duurzaam ondernemen’ centraal.
Een aantal thema’s dat onder het begrip duurzaam ondernemen werd geschaard:
- Voldoen aan klimaatdoelstellingen, reductie van CO2-uitstoot;
- Voldoen aan milieu- en natuurdoelstellingen, onder andere watergebruik;
- Meer plantaardige eiwittenconsumptie;
- Voorkomen van voedselverspilling;
- Gezonde voeding.
Hoge eisen ondernemers
Wat opviel tijdens de gesprekken over deze thema’s is dat de ondernemers steeds vaker worden aangesproken door afnemers, accountants en de overheid hoe zij met duurzaam ondernemen omgaan.
Eén van de aanwezige ondernemers gaf een presentatie. Hij heeft een cateringbedrijf dat vooral aan zorginstellingen levert. De zorginstellingen stellen hoge eisen aan het voldoen aan genoemde thema’s. Ik benoem graag de hoofdpunten uit zijn presentatie. Ze vormen een voorbeeld van duurzaam ondernemen.
Voorbeeld duurzaam ondernemen
Om de CO2-uitstoot te reduceren, is de ondernemer in gesprek gegaan met zijn toeleveranciers, zijn transporteur, zijn afnemers en heeft hij het eigen energieverbruik van zijn onderneming tegen het licht gehouden. Het verminderen van voedselverspilling deed hij door transparanter en gedigitaliseerd samen te werken. Een betere afstemming op de vraag van de afnemers was daarbij de sleutel.
Om te kunnen voldoen aan meer plantaardige eiwitten in voeding, is de ondernemer in gesprek gegaan met zijn afnemers en heeft zijn koks aan het werk gezet. Gezondheid is een belangrijk thema: minder zout, suiker en vet in de menu’s. Maar ook meer eiwitrijke voeding, bijvoorbeeld voor patiënten na een zware operatie.
Winstmaximalisatie loslaten
Om bovenstaande punten te realiseren, laat de ondernemer het systeem van winstmaximalisatie los en streeft hij nu naar continuïteit van zijn onderneming.
Kort samengevat: Meer transparantie en gedigitaliseerd samenwerken binnen de keten. Ook eisen stellen aan toeleveranciers en daar goede afspraken over maken. Ten slotte afspraken met afnemers maken voor de vraag. Dit resulteert in een ‘circulaire’ vraaggestuurde keten.
Belangrijke boodschap van de bijeenkomst was het volgende. Om duurzaam te kunnen ondernemen, moet het systeem van winstmaximalisatie worden losgelaten. Door elkaar binnen de keten ‘eerlijk’ te belonen, streef je gezamenlijk naar continuïteit en realiseer je samen een onderscheidend (duurzaam) vermogen.
Lees ook het commentaar: Transitie kan ook leuk zijn