Skip to content

Fransen in geweer tegen krimpflatie

Franse supermarkten beschuldigen de grote foodleveranciers ervan producten voortdurend te verkleinen en toch dezelfde prijs te rekenen, ook in Frankrijk bekend als ‘krimpflatie’. Carrefour gaat nu zover om een sticker te plakken op producten waarmee dat is gebeurd om de consument te waarschuwen tegen verkapte prijsverhogingen.

Updated on:
Business
Nieuws
krimpflatie

Foto: Canva

Franse supermarkten beschuldigen de grote foodleveranciers ervan producten voortdurend te verkleinen en toch dezelfde prijs te rekenen, ook in Frankrijk bekend als ‘krimpflatie’. Carrefour gaat nu zover om een sticker te plakken op producten waarmee dat is gebeurd om de consument te waarschuwen tegen verkapte prijsverhogingen.

“We willen hiermee aangeven dat van dat product de inhoud minder is geworden en de prijs verhoogd. Dat is een duidelijke boodschap aan de consument want we willen niet dat die het slachtoffer wordt van deze praktijken”, aldus Alexandre Bompard, Carrefour-topman.

“Die stijgende voedingsprijzen dienen die het belang van bepaalde partijen?”, aldus de retorische vraag van Michel-Edouard Leclerc, topman van de gelijknamige keten discountwinkels. “Consument zijn het kind van de rekening. Voor hen is de inflatie een belasting waar niet over wordt gediscussieerd in het parlement, het is een illegale belasting. Er is vandaag de dag een groep besluitvormers, die zelf geen last hebben van die hogere kosten, die dit soort praktijken uitvoert.” Leclerc wil dat de regering voedingsbedrijven niet alleen opdraagt transparant te zijn over prijsverhogingen maar ook over krimpflatie.

Geen groot probleem

De organisatie van Franse voedingsbedrijven spreekt van een klein probleem. “In een gemiddelde supermarkt liggen meer dan 20.000 voedingswaren, bij hooguit enkele tientallen is mogelijk sprake geweest van enige verkleining of vermindering”, aldus een woordvoerder.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur