Skip to content

Omzetaandeel duurzame keurmerken gegroeid

Het omzetaandeel duurzame keurmerken in supermarkten is in het afgelopen half jaar ten opzichte van de eerste helft van 2022 met 2,3% gegroeid naar 23,3%.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Opvallend is vooral de groei van producten met Beter Leven-keurmerk. Foto: Koos Groenewold

Opvallend is vooral de groei van producten met Beter Leven-keurmerk. Foto: Koos Groenewold

Het omzetaandeel duurzame keurmerken in supermarkten is in het afgelopen half jaar ten opzichte van de eerste helft van 2022 met 2,3% gegroeid naar 23,3%.

In de eerste helft waren de keurmerken gezamenlijk goed voor een omzet van ruim € 4 miljard. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van marktonderzoeksbureau Circana (voorheen IRI).

De consument wil wel

Volgens ketenmanager Maurits Steverink tonen de cijfers opnieuw aan dat verduurzaming van de landbouw niet slechts een politieke wens is. De frase ‘de consument wil wel, maar betaalt niet’ gaat volgens hem niet langer op. De markt vraagt en supermarkten durven hier volgens Steverink steeds meer op in te spelen.

Opmars Beter Leven

Circana geeft aan dat de omzet van producten met keurmerk, met 22,8%, dubbel zo hard is gegroeid als de algehele foodomzet binnen supermarkten. Opvallend is vooral de groei van producten met Beter Leven-keurmerk. De omzet van dit keurmerk nam met 34% toe naar ruim € 1,8 miljard. Dit is met name een gevolg van het feit dat retailers, zoals eerder aangekondigd, dit jaar overschakelen naar 1 ster Beter Leven pluimveevlees. De omzet van vlees en vleeswaren met keurmerk steeg mede hierdoor gedurende de eerste helft van dit jaar met 40,6% naar € 1,4 miljard. Het omzetaandeel van keurmerken binnen de productgroep vlees nam toe van 45,4 naar 58,5%. Het gaat om de grootste stijging binnen een productcategorie in de betreffende periode.

Zorgen bij pluimveehouders

Ondanks de opmars van Beter Leven 1 ster pluimveevlees zijn er wel zorgen over de onzekerheid waar veel pluimveehouders, die willen overschakelen naar Beter Leven 1 ster, in verkeren. Ondanks 40% minder dieren zou de ammoniakemissie in Beter Leven-stallen 1 ster nog steeds zowel kunnen af- als toenemen. Dat leidt ertoe dat de vergunningverlening spaak loopt. Steverink hoopt dat de overheid ingrijpt en de ontwikkeling van duurzaamheidskeurmerken als Beter Leven blijft faciliteren.

Hoog omzetaandeel vis

Het hoogste omzetaandeel keurmerken binnen een productgroep is gerealiseerd in vis. Het omzetaandeel nam in deze categorie toe van 78,5 naar 80,1%. In de productgroep zuivel was sprake van een lichte stijging van 19,4 naar 19,7%. Vooral producten als boter, kaas en toetjes worden minder met keurmerk aangeboden. In AGF was de stijging van het omzetaandeel wat groter: van 11 naar 13%. Opvallend is de daling in de productgroep eieren van 81,6 naar 75,4%. Dit is volgens Steverink het gevolg van een verschuivingen in productaanbod als gevolg van vogelgriep.

Snel delen