Skip to content

Thai Select-label garandeert authentiek Thais eten

Hoe zorg je ervoor dat de consument de authentieke smaken van etnische maaltijden blijft proeven? In Thailand hebben ze daar een oplossing voor bedacht: het Thai Select-label.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Thai Select-label premium

Een voorbeeld van een authentiek Thais gerecht van restaurant Tasty Thai. Foto's: Twan Wiermans

Hoe zorg je ervoor dat de consument de authentieke smaken van etnische maaltijden blijft proeven? In Thailand hebben ze daar een oplossing voor bedacht: het Thai Select-label.

Thais eten wint al jaren aan populariteit. De smaken en gerechten van de Thaise keuken zijn uniek. Om de authentieke specialiteiten te waarborgen, is het Thai Select-label ontwikkeld, vertelt Chanunda Sorapukdee, directeur van van het Thai Trade Center in Den Haag. Dit label, dat wordt toegekend door het ministerie van Handel en de Koninklijke Thaise overheid, biedt voordelen voor zowel producenten, restauranthouders, supermarkten als gasten. “Het label garandeert dat de producten en restaurants aan strenge eisen voldoen en een uitstekende kwaliteit hebben”, legt Sorapukdee uit. “Restauranthouders en producenten van kant-en-klaarproducten moeten aan diverse eisen voldoen om het label te mogen voeren. Hierdoor zie je wereldwijd in een oogopslag of het om een authentieke Thaise maaltijd gaat.”

Thai Select-label: twee categorieën

Het label is onderverdeeld in twee categorieën: Thaise restaurants en Thaise kant-en-klare voedingsproducten. Producten en maaltijden die worden toegelaten, moeten onder meer gemaakt zijn met ingrediënten van Thaise oorsprong, bereid worden op traditionele Thaise wijze en worden gepresenteerd als echt Thais product. Daarnaast moeten ze volgens nationale en internationale voedingsstandaarden worden geproduceerd.

Toenemende belangstelling voor Thaise keuken

Ines Chardonnet, managing director bij de Thaise producent Blue Spices Co, legt uit dat het bij de selectie om de smaak en de bereiding gaat, maar ook om aspecten zoals duurzaamheid en personeelsbeleid. De introductie van het label is volgens haar extreem belangrijk. “De Thaise keuken is flink in populariteit gegroeid. Er komen maaltijden op de markt die niet de traditionele Thaise smaken bevatten. Voor consumenten is het ontzettend lastig om te bepalen welke maaltijden authentiek zijn en welke niet.” Ze is zich ervan bewust dat de term authentiek discussie oproept. “Het woord is niet beschermd. Ieder bedrijf mag zijn producten authentiek noemen, zonder dat dit wordt gecontroleerd.” Dat geldt niet voor producten die onder het Thai Select-label vallen. “Deze worden van tevoren streng gecontroleerd. Als je wilt dat jouw product voor het label wordt geselecteerd, dan worden deze bereid en vervolgens geproefd door chefs. Zij controleren of ze echt authentiek smaken.”

Thais restaurant in Nederland

[caption id="attachment_83711" align="alignright" width="300"]Thai Select-label. Varisa Sakullim en Raymond Schuimer, eigenaren van het Thaise restaurant Tasty Thai, voeren het Thai Select-label.[/caption] Ook de restaurants die het label willen voeren, worden beoordeeld op type, decoratie, niveau van het eten en de service, legt Sorapukdee uit. “Verder dienen ze te voldoen aan verschillende eisen. Zo moet minstens 60% van de gerechten op de kaart Thais zijn en moeten de chefs de Thaise nationaliteit hebben of specialistische Thaise kookcursussen hebben gevolgd.” Een Thais restaurant in Nederland dat voor het label is geselecteerd, is Tasty Thai van Varisa Sakullim en Raymond Schuimer in Maastricht. “Wat wij koken, is wat in mijn geboorteland wordt gegeten”, zegt Sakullim. Ze groeide op in Thailand bij haar opa en oma, die haar leerden koken. Nadat ze zich in Nederland had gevestigd, ging ze aan het werk in een Thais restaurant. “Ik was helemaal niet blij”, vertelt ze. “Dit was niet hoe ik in Thailand gewend was om te eten.”

Unieke smaken ervaren

[caption id="attachment_83714" align="alignleft" width="300"]Thai Select-label Een voorbeeld van een authentiek gerecht van restaurant Tasty Thai.[/caption] Sommige ingrediënten zijn best duur. Daarom worden ze vervangen door goedkopere. Soms wordt zelfs broccoli en courgette toegevoegd. Dat vindt ze verschrikkelijk. “Op deze manier krijgen gasten niet de beleving die ze verdienen. Ze denken dat ze echt Thais eten, maar dat doen ze helemaal niet.” Schuimer vult aan: “De meeste mensen weten niet hoe Thais eten smaakt. Daar komen ze pas achter als ze op vakantie zijn geweest in Thailand. Bij thuiskomst willen ze graag diezelfde, unieke smaken ervaren.” Chardonnet beaamt dat de Thaise smaken en de diversiteit aan verschillende ingrediënten echt uniek is. “Zoet en peper zijn in de Thaise gerechten helemaal niet nodig. Deze bevatten vijf verschillende smaken: zout, zoet, zuur, bitter en pittig. In één hap proef je al deze smaken terug.”
We hebben nog een lange weg te gaan om het Thai Select-label echt op de kaart te zetten en nog bekender te maken, maar de introductie is zeker een stap in de juiste richting
Het label is inmiddels wereldwijd ingevoerd. In Nederland zijn zo’n dertig restaurants die het mogen voeren. “We hebben nog een lange weg te gaan om het label echt op de kaart te zetten en nog bekender te maken, maar de introductie is zeker een stap in de juiste richting”, vinden Sakullim en Schuimer. [caption id="attachment_83713" align="alignright" width="300"]Thai Select-label Een voorbeeld van een authentiek gerecht van restaurant Tasty Thai.[/caption] Dat heeft ook positieve gevolgen voor producenten als Blue Spices Co, aldus Chardonnet. “Als gasten worden verrast door de heerlijke gerechten, dan zijn ze vaak benieuwd of ze deze ook in de supermarkt kunnen kopen. Zodoende worden ze dan doorverwezen naar onze producten.” Daarnaast ziet ze vooral voor B2B diverse mogelijkheden. “Het is belangrijk voor importeurs, distributeurs en supermarkten om te weten of de producten die je verkoopt ook echt Thais zijn.” Sakullim besluit: “Het allerbelangrijkste is dat mensen nu weten waar ze, dicht bij huis, de authentieke smaken van Thailand kunnen vinden.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur