Een voorbeeld van een authentiek Thais gerecht van restaurant Tasty Thai. Foto's: Twan Wiermans
In dit artikel
Hoe zorg je ervoor dat de consument de authentieke smaken van etnische maaltijden blijft proeven? In Thailand hebben ze daar een oplossing voor bedacht: het Thai Select-label.
Thai Select-label: twee categorieën
Het label is onderverdeeld in twee categorieën: Thaise restaurants en Thaise kant-en-klare voedingsproducten. Producten en maaltijden die worden toegelaten, moeten onder meer gemaakt zijn met ingrediënten van Thaise oorsprong, bereid worden op traditionele Thaise wijze en worden gepresenteerd als echt Thais product. Daarnaast moeten ze volgens nationale en internationale voedingsstandaarden worden geproduceerd.Toenemende belangstelling voor Thaise keuken
Ines Chardonnet, managing director bij de Thaise producent Blue Spices Co, legt uit dat het bij de selectie om de smaak en de bereiding gaat, maar ook om aspecten zoals duurzaamheid en personeelsbeleid. De introductie van het label is volgens haar extreem belangrijk. âDe Thaise keuken is flink in populariteit gegroeid. Er komen maaltijden op de markt die niet de traditionele Thaise smaken bevatten. Voor consumenten is het ontzettend lastig om te bepalen welke maaltijden authentiek zijn en welke niet.â Ze is zich ervan bewust dat de term authentiek discussie oproept. âHet woord is niet beschermd. Ieder bedrijf mag zijn producten authentiek noemen, zonder dat dit wordt gecontroleerd.â Dat geldt niet voor producten die onder het Thai Select-label vallen. âDeze worden van tevoren streng gecontroleerd. Als je wilt dat jouw product voor het label wordt geselecteerd, dan worden deze bereid en vervolgens geproefd door chefs. Zij controleren of ze echt authentiek smaken.âThais restaurant in Nederland
[caption id="attachment_83711" align="alignright" width="300"] Varisa Sakullim en Raymond Schuimer, eigenaren van het Thaise restaurant Tasty Thai, voeren het Thai Select-label.[/caption] Ook de restaurants die het label willen voeren, worden beoordeeld op type, decoratie, niveau van het eten en de service, legt Sorapukdee uit. âVerder dienen ze te voldoen aan verschillende eisen. Zo moet minstens 60% van de gerechten op de kaart Thais zijn en moeten de chefs de Thaise nationaliteit hebben of specialistische Thaise kookcursussen hebben gevolgd.â Een Thais restaurant in Nederland dat voor het label is geselecteerd, is Tasty Thai van Varisa Sakullim en Raymond Schuimer in Maastricht. âWat wij koken, is wat in mijn geboorteland wordt gegetenâ, zegt Sakullim. Ze groeide op in Thailand bij haar opa en oma, die haar leerden koken. Nadat ze zich in Nederland had gevestigd, ging ze aan het werk in een Thais restaurant. âIk was helemaal niet blijâ, vertelt ze. âDit was niet hoe ik in Thailand gewend was om te eten.âUnieke smaken ervaren
[caption id="attachment_83714" align="alignleft" width="300"] Een voorbeeld van een authentiek gerecht van restaurant Tasty Thai.[/caption] Sommige ingrediënten zijn best duur. Daarom worden ze vervangen door goedkopere. Soms wordt zelfs broccoli en courgette toegevoegd. Dat vindt ze verschrikkelijk. âOp deze manier krijgen gasten niet de beleving die ze verdienen. Ze denken dat ze echt Thais eten, maar dat doen ze helemaal niet.â Schuimer vult aan: âDe meeste mensen weten niet hoe Thais eten smaakt. Daar komen ze pas achter als ze op vakantie zijn geweest in Thailand. Bij thuiskomst willen ze graag diezelfde, unieke smaken ervaren.â Chardonnet beaamt dat de Thaise smaken en de diversiteit aan verschillende ingrediënten echt uniek is. âZoet en peper zijn in de Thaise gerechten helemaal niet nodig. Deze bevatten vijf verschillende smaken: zout, zoet, zuur, bitter en pittig. In één hap proef je al deze smaken terug.âWe hebben nog een lange weg te gaan om het Thai Select-label echt op de kaart te zetten en nog bekender te maken, maar de introductie is zeker een stap in de juiste richtingHet label is inmiddels wereldwijd ingevoerd. In Nederland zijn zoân dertig restaurants die het mogen voeren. âWe hebben nog een lange weg te gaan om het label echt op de kaart te zetten en nog bekender te maken, maar de introductie is zeker een stap in de juiste richtingâ, vinden Sakullim en Schuimer. [caption id="attachment_83713" align="alignright" width="300"] Een voorbeeld van een authentiek gerecht van restaurant Tasty Thai.[/caption] Dat heeft ook positieve gevolgen voor producenten als Blue Spices Co, aldus Chardonnet. âAls gasten worden verrast door de heerlijke gerechten, dan zijn ze vaak benieuwd of ze deze ook in de supermarkt kunnen kopen. Zodoende worden ze dan doorverwezen naar onze producten.â Daarnaast ziet ze vooral voor B2B diverse mogelijkheden. âHet is belangrijk voor importeurs, distributeurs en supermarkten om te weten of de producten die je verkoopt ook echt Thais zijn.â Sakullim besluit: âHet allerbelangrijkste is dat mensen nu weten waar ze, dicht bij huis, de authentieke smaken van Thailand kunnen vinden.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij