Alexandre Bompard, CEO Groupe Carrefour. Foto: ANP
In dit artikel
Carrefour wil samen met internationale foodbedrijven naar minstens € 3 miljard omzet in plantaardig eiwit.
De grootste Franse supermarkt Carrefour heeft een ‘coalitie’ gesloten met zeven grote internationale foodfabrikanten om de verkoop van plantaardig op te voeren. De bedrijven willen met gemeenschappelijke activiteiten samen in 2026 minstens € 3 miljard aan plantaardige omzet realiseren. Carrefour zelf wil dan in deze sector voor € 500 miljoen zien te verkopen, wat 65% meer zou zijn dan in 2022.
Carrefour lanceerde vijf jaar geleden zijn Act for Food met als doel voedingswaren te bieden die tegelijkertijd toegankelijk zijn voor een ieder en het milieu respecteren. “Een voedingstransitie voor iedereen is de reden voor het bestaan van de onderneming”, aldus de daarbij omschreven missie. Om het behalen van de doelen te versnellen, sluit Carrefour een samenwerkingsverband met Unilever, Danone, Bel, Bonduelle, Andros, Nutrition & Santé en kaasfabrikant Sauvencia.
Groeiende vraag van de consument
De coalitie is in de eerste plaats opgericht om te beantwoorden aan de volgens de deelnemers groeiende vraag van de consument ‘die zich meer en meer op plantaardige eiwitten richt’. Het aantal Franse gezinnen met minstens één gezinslid dat flexitarisch of vegetarisch eet, is sinds 2015 verdubbeld. Flexitariërs zijn nu in bijna de helft van de Franse gezinnen te vinden, stelt Carrefour. Het winkelbedrijf vult aan dat plantaardige alternatieven ook een oplossing bieden voor wie geconfronteerd wordt met de inflatie. “Plantaardige eiwitten, zoals linzen of erwten, zijn zeer economisch en kunnen geconsumeerd worden als vervanging van duurdere eiwitten.”
Emissies van broeikasgassen terugdringen
Daarnaast stelt Carrefour dat ‘voeding diversifiëren en plantaardige eiwitten opnemen een efficiënte methode is om de emissies van broeikasgassen belangrijk terug te dringen, want de voeding vertegenwoordigt een kwart van die emissies in Frankrijk’. Carrefour zelf wil zijn totale emissies tegen 2030 met ruim een kwart hebben verminderd en ‘een toename van de verkopen van producten van plantaardige herkomst kan daar een significante bijdrage aan leveren’.
De partners hebben een aantal concrete doelen omschreven: nieuwe plantaardige producten op de markt brengen, innovaties laten testen op smaak en samenstelling, gezamenlijk grote reclameactiviteiten opzetten, de consument recepten verschaffen zodat hij/zij weet wat zoal met plantaardige ingrediënten gedaan kan worden en daarnaast ook praktijken en informatie uitwisselen die de ontwikkeling van plantaardige alternatieven bevorderen. Om dat alles uit te voeren en ook te bewaken, komt er een commissie met vertegenwoordigers van alle acht partners.
Een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Alexandre Bompard, de topman bij Groupe Carrefour, vat dat alles samen: “Met onze industriële partners en dankzij ons merk Carrefour willen we een plantaardig alternatief voorstellen dat beantwoordt aan de klimaatuitdaging, door de CO2-afdruk van onze voeding te verminderen, maar ook aan de uitdaging van de inflatie, met een aanbod gezonde en evenwichtige voeding tegen betaalbare prijzen. De sector heeft hier een gezamenlijke verantwoordelijkheid en ik spreek de wens uit dat andere groepen zich bij onze coalitie zullen aansluiten.”